رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ارائه یک پیشنهاد:


مجلس به صورت‌های مالی معادن خصوصی زغال‌سنگ کرمان ورود می‌کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبات اخیر کارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی کرمان اعلام کرد: این کمیسیون با هدف رسیدگی و رفع مشکلات کارگران به صورت‌های مالی شرکت‌های معدنی بخش خصوصی زغال‌سنگ در شهرستان‌های راور، زرند و کوهبنان ورود می‌کند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی در عین حال ضمن ارائه پیشنهاد به معادن زغال سنگ مستقر در کرمان برای راه اندازی شرکت یا شرکت های تعاونی با هدف احیای معادن غیرفعال که کارگران نیز سهامداران آنها باشند و بسیاری از مشکلات کارگران نیز به صورت ریشه ای حل شود افزود: اینک برای شفاف شدن امور و حل مشکلات این کارگران، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حوزه درآمدی، میزان فروش و تولید این شرکت ها را رصد، بررسی و تحلیل می کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبه کارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی در کرمان طی روزهای گذشته با هدف افزایش دستمزدهایشان اظهارداشت: درصورتی که نتیجه این بررسی‌ها سود هنگفت این شرکت‌ها را به سمت سهامداران (صاحبان شرکت) نشان ‌داد، این معادله را از مراجع قانونی به سود کارگران تغییر می دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت ورود جدی و بررسی صورت‌های مالی معادن زغال سنگ بخش‌خصوصی استان و گزارش آن طی ۲ هفته آینده ادامه داد: توزیع منابع مالی بایستی در عملکرد امکان پذیر باشد و سوددهی شرکت منطقی شود که از آن نیز حمایت می کنیم.

طی روزهای اخیر کارگران برخی معادن بخش خصوصی زغال سنگ کرمان خواستار افزایش حقوق و دستمزدشان شده بودند و می گفتند حقوقشان باید با حقوق کارگران زغال سنگ بخش دولتی همسان شود.

مشکلات باید ریشه ای حل شود

پورابراهیمی درعین حال با تاکید بر اینکه مشکلات معادن زغال سنگ کرمان چه بخش دولتی و چه خصوصی باید به شکل ریشه ای و طی فرآیندهای اصولی و با نگاه به افزایش بهره وری با به کارگیری تجهیزات روز و شیوه های مدرن استحصال حل شود تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه موضوع و مسائل معادن زغال سنگ استان کرمان را به سوی بهره ور شدن سوق می دهد، به حمایت از این شرکت ها با تسهیلاتی برای تامین تاسیسات، تجهیزات و ماشین آلات نیز اقدام می کند.

وی گفت: در چارچوب قوانین مطالبات کارگران را پیگیری می کنیم و اکنون کافی است به ما بگویند ضوابط قانونی رابطه کارگر و کارفرما در معدنی رعایت نشده که بافوریت پیگیری می‌شود.

درآمدهای معادن را افزایش دهیم

پورابراهیمی اضافه کرد: پس از اصلاح منابع و سوددهی معادن بخش خصوصی که کارگران آنها معترض هستند، باید راهکاری بدهیم که درآمدهای آن شرکت‌ها افزایش یابد؛ نگاه ما حمایت و ارتقای تولید است که در ادامه به کمک به کارگران و کارفرما نیز منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه معادن زغال سنگ استان کرمان مشکلات بسیاری داشتند که بخشی از آنها در حوزه استانی و مابقی در حوزه ملی بود گفت: معوقات و وصول مطالبات از ذوب آهن گاها تا ۶ ماه عقب می‌افتاد که طبیعتا حقوق کارگران نیز معوق می شد که با اقدامات انجام شده طی ‌سال گذشته این مشکلات را حل کردیم.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ظرفیت تولید و فعالیت معادن زغال سنگ استان کرمان در طول سال‌های اخیر افزایش یافته و برای بازار فروش محصولات نیز کارهایی انجام شد که در نهایت بخشی از دغدغه‌های کارگری را رفع کرد.‌

وی یادآور شد: در مجموع باید سرانه تولید معادن زغال سنگ استان کرمان افزایش یابد که نفع آن به کارگران برگردد، در صورتی که منابع و سود این معادن افزایش یابد در قالب بازتوزیع می تواند به امور شرکت بازگردد.

پورابراهیمی گفت: این فرایند در مجموع به نفع جریان ‌تولید، ‌کارگری و کارفرمایی معادن زغال سنگ است و نیاز کشور به این محصول را تامین می کند.

ضرورت بروزرسانی تجهیزات و امکانات زغال سنگ

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه شاخص سرانه تولید را باید مبنا قرار دهیم گفت: فناوری تولید در معادن زغال سنگ باید افزایش یابد که نیازمند تجهیزات و امکانات است، ضمن آنکه فعالیت سنتی در این معادن خطرات را افزایش داده و تعدادی از کارگران همواره در معرض خطر جانی هستند که می‌توان با استفاده از تجهیزات ایمنی معادن را نیز ارتقا داد.

وی ابراز داشت: در صورتی که شرکت های معدنی بتوانند تجهیزات و امکانات خود را به‌روزرسانی کنند، ظرفیت‌ تولید نیز افزایش می یابد و به سوددهی می‌رسد آنوقت دیگر کارگر دولتی، غیردولتی نداریم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار معدنی زغال سنگ در استان کرمان وجود دارد که ‌از آن بهره برداری نمی شود، تصریح کرد: کارگران‌ و نیروهای ‌انسانی بسیاری در شهرستان‌های راور، کوهبنان و زرند وجود دارد که حرفه در کار معدنی دارند لذا پیشنهاد دادیم به ظرفیت های تولید این معادن اضافه شوند و در این خصوص در صورت ارتقای تولید، سرانه اشتغال نیز افزایش می یابد.

وی با اشاره به مطالباتی که در سطح ملی باید پیگیری شود گفت: پیشنهاد می کنیم سن بازنشستگی کارگران معادن میدانی زغال سنگ که در اعماق زمین در معدن فعال هستند کاهش یابد که برای قانون‌گذاری باید این پیشنهاد در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی و مصوب یا به صورت لایحه ارائه شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: می توان در مجلس هم طرحی برای کاهش سن بازنشستگی کارگران فعال درون معدن تدوین کرد اما چون موضوع به تامین مالی آن ارتباط دارد لذا بهتر است دولت لایحه بدهد تا سن بازنشستگی کارگران فعال درون معدن را از ۲۰ به ۱۵ سال برسانیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کارگران شرکت های زغال سنگ استان کرمان دشوارترین کارها را در اعماق زمین با کمترین درامد انجام می‌دهند که بایستی برای بازنشستگی و ازکارافتادگی آنان فکری شود.

وی ادامه داد: امروزه کارگران معادن زغال سنگ که بازنشستگان صندوق فولاد هستند، مشکلات جسمی فراوان دارند لذا باید برای کارگران کاری کنیم اما باید در چارچوب مقررات باشد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر کارگران معادن زغال سنگ، خانواده برخی از آنان نیز مشکلات و بیماری‌هایی دارند گفت: باید تصمیم هایی برای کارگران حوزه عملیاتی بگیریم که دوره سنی فعالیتشان کاهش یابد و نیروی جوان جایگزین آنان کنیم که دولت هم باید بار مالی آن را درنظر بگیرد و به این فعالیت مجلس کمک کند.

پورابراهیمی افزود: در صورتی که با رویکرد تخصصی کار انجام شود، مجلس برای اصلاح قوانین و مقرراتی که بار مالی ندارند، کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اما بدون بهره وری و نداشتن تولید بیشتر فعالیت واحدهای معدنی زغال سنگ نیز دچار مشکل می شوند لذا اخیرا پیشنهاد دادیم در این‌حوزه چارچوبی مشخص برای سرمایه گذاری، تولید و توزیع منابع حاصل از تولید تعریف شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: بین میزان سرمایه گذاری و درامد بایستی رابطه منطقی باشد وگرنه اصل کار دچار مشکل می شود لذا اگر این رابطه عادلانه نیست و صورت های مالی شرکت ها همین را نشان می دهد که سود خالص بخش خصوصی باید عادلانه تقسیم شود.

ضرورت ها در معادن دولتی

وی در ادامه با اشاره به تفاوت مخارج و پرداخت حقوق کارگران معادن دولتی و بخش خصوصی گفت: معادن بخش خصوصی در صورت نداشتن درآمد لازم، پرداخت‌های کارگران را کاهش می‌دهند اما شرکت‌های دولتی دچار زیان انباشته می‌شوند که پس از مدتی مشخص می‌شود و در مقطعی دیگر نمی‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: با افزایش بهره وری معادن، بهبود وضعیت نیروی انسانی و دانش فنی جدید، رشد میزان تولید با سوددهی در معادن زغال‌سنگ کرمان همراه است ‌که در این زمینه مطالبات کارگران نیز براحتی پرداخت می‌شود.

کار با فناوری ۴۰ سال پیش

پورابراهیمی عنوان کرد: متاسفانه معادن زغال سنگ با دانش فنی ۴۰ سال پیش از انقلاب فعالیت می‌کنند ‌و در حوزه استانی با اقداماتی از جمله سرمایه گذاری جدید می‌تواند با دانش فنی و ایمنی بیشتر به بهره وری در تولید رسید.

کارگران، شرکت های تعاونی زغال سنگ تشکیل دهند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت تولید و بهره وری در شرکت های زغال سنگ گفت: در حوزه افزایش ظرفیت تولید خود کارگران شرکت‌های تعاونی راه اندازی کنند و برداشت از پهنه های جدید غیرفعال معدنی را با استفاده از این شرکت ها، اجرایی کنند که این موضوع را به خود معادن هم پیشنهاد کرده ایم.

وی ادامه داد: این امر علاوه بر افزایش ظرفیت تولید توسط شرکت و تعاونی ها و اشتغالزایی، ‌نفع آن به صورت مستقیم به کارگران نیز می رسد؛ ضمن اینکه خود کارگران در منافع و مشکلات شریک می شوند و بهتر می بینند و لمس می کنند که چه فرآیندهایی در مسیر تولید و نیز دستمزد وجود دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه منابع مالی راه اندازی این شرکت های تعاونی را می توان تامین کرد گفت: پیشنهاد می شود روی این پروژه کار شود که کارگران خود از پهنه های غیرفعال و سود عملکرد تعاونی و تولیدشان منتفع شوند و این فرایند یک بازی چند سر برد است و در صورت اجرا می تواند مشکلات کارگران را رفع کند.

گفتنی است، شماری از کارگران شرکت های خصوصی معادن زغال سنگ کرمان طی روزهای گذشته برای بیان مطالبات خود و تاکید بر ضرورت همسان سازی یا افزایش حقوقشان مقابل استانداری حاضر و رسیدگی به مشکلاتشان را خواستار شدند.

پس از این تجمع ها علی زینی وند استاندار کرمان نیز که در یک مراسم سخنرانی داشت به موضوع مطالبات کارگران پرداخت و ضمن اینکه بسیاری از این مطالبات را بحق خواند، به فرآیندهای پیچیده حوزه کارفرمایی بخش خصوصی و مطالبات کارگران نیز اشاره و تاکید کرد که از همه ظرفیت ها برای حل مشکلات باید بهره گرفت.

مطالبه این کارگران درحالی است که روزگذشته برخی منابع رسانه ای از قول مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی کرمان اعلام کردند حقوق کارگران بخش خصوصی معادن زغال سنگ از بازه زمانی مهرماه ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78324
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.