محدودیت فعلی گاز، صنایع رانتی را دچار چالش کرد


 گاز مجانی صنایع فولاد حذف می‌شود؟

حمیدرضا فولادگر ، رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل گهر در تهران به صراحت اعلام کرد که سوبسیدی که شرکت های فولادی بابت گاز داده می‌شده دیگر پایدار نیست.

به گفته فولادگر، ۷۰ درصد فولاد دنیا از روش کوره‌بلند ساخته می‌شود چون کشورهای دیگر مثل ایران گاز به صورت تقریبا مجانی در اختیارشان نیست، به همین دلیل نیز برخلاف دنیا تکنولوژی تولید فولاد در این شرکت بر پایه روش احیای مستقیم شکل گرفته که مصرف گاز بالایی دارد.

او با تاکید بر اینکه باید در توسعه صنایع معدنی دقت کنیم که دیگر معلوم نیست در سال آینده گاز بدین شکل و با این وضعیت یک مزیت باشد، گفت: مسئولین تصمیم دارند قیمت انرژی را به سمت قیمت تمام شده ببرند، بنابراین بحث انرژی به عنوان یک چالش مهم برای معدن و صنایع معدنی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، تامین پایدار سنگ آهن در بحث فولاد را دیگر چالش پیش روی این صنایع دانست و گفت:بعد از سنگ‌ آهن صنایع معدنی بعدی‌مان باز به نسبت ذخایری که داریم کم هست و به نسبت ذخایری که داریم تولیدمان به شدت پایین است.

فولادگر در ادامه وضعیت صنایع کانی‌های غیر فلزی را به نسبت بهتر ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در کانی‌های غیرفلزی هم از فناوری استفاده نمی‌کنیم و بسیار پرت محصول و دور ریز داریم و بهره‌وری در صنایع کانی‌های غیرفلزی هم خوب نیست.
رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در اختتامیه رویداد توسعه ایده های فناورانه گل گهر تاکید کرد که این شرکت هیچ راهی جز مسلح کردن صنایع معدنی به فعالیت‌های دانش‌بنیان ندارد .

فولادگر با اشاره به رتبه ۷ تولید فولاد خام کشور در دنیا و قیاس آن با حجم تولید فولاد در چین، گفت: ما با ۳۰ میلیون تن تولید رتبه هفتم هستیم اما چین ۱.۵ میلیارد تولید فولاد دارد و فاصله به شدت بالاست و ما اگر می‌خواهیم صنایع معدنی را با بحث اقتصاد مقاومتی ادامه دهیم هیچ راهی جز بهره‌ور شدن نداریم.
به گفته او در بحث استخراج خیلی از معادن هنوز از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند و فناوری هم سنتی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=101513
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.