تهدید فرونشست در دشت‌های کرمان عملی شد

مدیرکل مرکز مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: خطر فرونشست در دشت‌های استان کرمان نمایان شده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، جلسه پیشگیری و هماهنگی عملیات پاسخ به بحران در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان با هدف بررسی وضعیت فرونشست زمین  برگزار شد.

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: فرونشست در دشت‌های استان  خودش را نمایان کرده است.

او می‌گوید: سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان هواشناسی در مورد فرونشست  در روستا‌هایی که  در سیل اخیر دچار فرونشست شده اند هشدار داده اند.

مصطفی آیت الله موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در این جلسه گفت: یک مطاله باید در سطح استان در نقاط مختلف انجام شود تا وضعیت نشست زمین دقیق بررسی شده  و دستگاه‌ها بتوانند از نتایج آن برخوردار شوند.

او می‌گوید: مطالعات باید زودترانجام و با توجه به اینکه ما ساخت مسکن ملی را در برنامه داریم سریعتر در این بخش تعیین تکلیف شود.

موسوی گفت: هرطرح عمرانی که قرار است اجرا شود با مطالعه انجام شده تطبیق داده شود تا خطر فرونشست نداشته باشد.

او می‌گوید: نقشه فرونشست استان سریعا تهیه شود و در فاز اول اولویت مناطق بحرانی حادثه خیز است و راهکار‌های آن هم ارائه شود.

معاون استاندار کرمان گفت: ۶ شهرستان ما فقط اطلس فرونشست دارند  وبرای بقیه مناطق باید سریع تر اطلس تهیه شود.

حاجی زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان در این نشست گفت: پبرو مصوبات ستاد مدیریت بحران که ۵ دی ماه در بم برگزار شد درمورد پهنه بندی خطر فرونشست زمین بررسی شد.

او می‌گوید:مصوبه شواری عالی شهرسازی در مورد فرونشست زمین و خطر جبران ناپذیر تاکیده شده است در مورد انبوه سازی و ساخت وساز‌های مهم مکان یابی درست شود تا خطری دیده نشود.

به گفته او سه عامل فرونشست زمین در استان کرمان افت آب‌های زیر زمینی، گسل‌های استان و سوم قنات‌های استان هستند که خشک شده  و اتصال آن‌ها به هم باعث فرونشست می‌شود.

او گفت: به جز استان گیلان تمام دشت‌های کشور خطر فرونشست دارند ودر کشور اولین دشتی که دچار فرونشست شده است دشت رفسنجان بوده است.

علی رمضانی مدیر کل صداوسیمای مرکز استان کرمان گفت: بیش از ۴ هزار دقیقه برنامه در مورد، سیل، فرونشست، زلزله و طوفان کار کردیم.

او گفت: ۳۸ عنوان خبر نیز در این زمینه به مدت ۵۰ دقیقه کار کردیم ودر رادیو چند کراکت کار کردیم.

به گفته علی رمضانی ساخت یک تله فیلم در مورد فرونشست زمین تصویب شده است و قرار است انجام شود که مقرر شده ستاد بحران هم در ساخت این تله فیلم کمک کند.

رشیدی مدیرکل زمین شناسی منطقه ای کرمان نیز گفت: در استان کرمان غالب دشت‌های ما درگیر فرونشست هستند شهرستان رفسنجان جلگه نوق، کشکوییه درگیر فرونشست هست، در سیرجان در اروزوییه دشت صوغان، غرب شهرستان کهنوج، درشرق فهرج و نرمشیر در گیری فرونشست دارند.

او گفت:شهرستان زرند بین زرند و یزدان شهر، جیرفت و عنبرآباد و جنوب بعد از سیل ها‌ی اخیر شکاف‌های صورت گرفته است که اندازه‌های آن زیاد است، شهر ستان فاریاب دشت فاریاب درگیر فرونشست است و شهرستان قلع گنج، منوجان و اسلام آباد در دهه ۸۰ فرونشست داشته است روستای گنج آباد منوجان فرونشست‌هایی دارد که بعد از سیلاب‌های اخیر نمایان شده است و شکاف‌های بزرگی دارد.

او می‌گوید: از سال ۹۸ مطالعات در کرمان انجام شده که در جنوب شهر، هفت باغ و در مسیر چوپار فرونشست داشتیم و خطر فرونشست در شهر کرمان زیاد است در ۲۷ ماه بررسی ۶۲ سانت فرونشست داشتیم.

به گفته رشیدی برای فرونشست‌های رخ داده باید جابجایی ومقاوم سازی انجام شود و در مناطق پرخطر بلند مرتبه سازی صورت نگیرد، فنداسیون‌ها یک پارچه و سبک سازی انجام شود.

در این جلسه مصوبه شد در روستای گنج آباد منوجان و روستا‌های که دچار بحران فرونشست هستند بررسی دقیق انجام و در صورت ادامه فرونشست منطقه جابجا شود و ساخت ساز‌ها در جا‌های امن صورت گیرد، مطاله در مورد فرونشست بصورت دقیق مطالعه و بررسی شود و راهکار‌ها سریعا اتخاذ وبه صورت برنامه ریزی شده و هماهنگ با دستگاه‌های اجرای برنامه آگاهی بخشی اطلاع رسانی در این زمینه توسط صداوسیما انجام شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=85665
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.