مرگ پرندگان در کرمان ربطی به آنفولانزا نداشت| خطر همچنان وجود دارد

مدیر کل محیط‌زیست استان کرمان ضمن اعلام خبر منفی شدن آزمایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کرمان هشدار داد خطر این بیماری همچنان وجود دارد.

چند روز پیش مدیر کل محیط‌زیست استان کرمان از کشف لاشه‌های پرندگان در پشت یکی از سدهای کرمان خبر داده بود. با توجه به شیوع این بیماری در چند استان از جمله خراسان جنوبی در همسایگی کرمان این احتمال وجود داشت مرگ پرندگان ناشی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان باشد.
این لاشه ها برای تست نهایی به آزمایشگاه برده شدند. آن طور که مدیر کل محیط‌زیست استان کرمان می‌گوید آزمایش این لاشه‌ها منفی شده اما خطر بیماری همچنان وجود دارد. مرجان شاکری از مردم خواست به لاشه پرندگان نزدیک نشوند و در صورت مشاهده لاشه پرندگان به دامپزشکی اطلاع بدهند.

۶استان درگیر آنفولانزا

از آن جایی که این بیماری بین انسان و پرندگان مشترک است اهمیت هشدارهای آن را بیشتر می‌کند. تاکنون این بیماری در ۶ استان کشور شامل تهران، مازندران، اردبیل، البرز، کرمانشاه و خراسان جنوبی یافت شده است. به طور کلی امکان انتقال این ویروس از دو ناحیه وجود دارد. یکی پرندگان مهاجر و دیگری جابجایی مرغ، تخم مرغ، کود و نهاده های‌مرغی.

مدیر کل دامپزشکی کرمان ۷ بهمن ماه درباره تمهیدات حفاظتی به «کرمان‌نو» گفته بود: « واحدهای تحت پوشش دامپزشکی به طور مرتب پایش می شوند. همچنین ورودی استان از طرف خراسان جنوبی در شهرستان راور پست قرنطینه ایجاد شده و اگر محموله‌ای مجوز دامپزشکی نداشته باشد از ورود آن ممانعت می‌شود.»

علائم این بیماری در پرندگان شامل خونریزی داخلی، کبود شدن تاج و تلفات از علایم بیماری است. اگر چه نوعی از پرندگان مهاجر هیچ علائمی ندارند. بر اساس مطالعات پزشکی این بیماری از نوع A ویرسوس بوده و بین انسان و پرندگان مشترک است و قابلیت سرایت به انسان را دارد. اگر فردی ویروس‌های انسانی و پرندگان را با هم مبتلا شود امکان جهش ویروس در او وجود دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64609
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.