سرما نزدیک است| هشدار دوباره به کشاورزان جنوبی

مدت زیادی از خسارت سنگین سرمازدگی به کشاورزان جنوبی نگذشته که موج تازه‌ای از سرما در راه است.

به گفته رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در طول هفته جاری دمای هوا بین هشت تا 10 درجه کاهش می‌یابد و در روزهای پایانی هفته سرما سراسر استان را فرامی‌گیرد.

حمیده حبیبی هشدار داده که کشاورزان به خصوص در جنوب کرمان تمهیدات لازم را برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی به محصولات خود انجام دهند.

او در حالی خطر سرمازدگی را گوشزد کرده که کمتر از دو هفته پیش، سرمای بی‌سابقه در جنوب کرمان باعث خسارت بیش از دو هزار میلیارد تومانی به کشاورزان شد.

خزان کشاورزی جنوب در سرمای کم‌سابقه| خسارت دو هزار میلیاردی سرمازدگی

اگرچه به گفته اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس قرار شده خسارت‌ سرمازدگی قبلی، از دو بخش صندوق بیمه محصولات کشاورزی و ستاد بحران پرداخت شود، اما در این میان ضرری پنهان هم وجود دارد. از آنجایی‌که بخشی از محصولات از سرما در امان می‌مانند، به دلیل سرمازدگی پیاپی، احتمال فروششان کمتر می‌شود و ضرری که از این ناحیه متوجه کشاورزان می‌شود، قابل جبران نیست. بنابراین شاید بهترین راه پیشگیری از سرمازدگی باشد.

توصیه‌هایی برای کشاورزان

مرتضی حسینی، کارشناس در این رابطه گفت که کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به نوسانات دمای هوا باید مورد توجه قرار گیرد.

آنطور که ایرنا نوشته، او توصیه کرده که گلخانه‌داران به ترمیم پوشش گلخانه‌ها و تنظیم دما و رطوبت فضای گلخانه توجه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. وی با بیان اینکه گیاه نباید به سرعت گرم شود، اضافه کرد که باد و تبخیر زیاد بعد از شرایط یخبندان باعث تشدید آسیب به گیاه می‌شود.

به گفته این کارشناس، بهتر است کشاورزان بعد از یخبندان به مزرعه یا باغ خود کود ندهند زیرا این اقدام باعث ایجاد تنش و فشار برای رشد شاخ و برگ جدید در گیاه می‌شود. حسینی تاکید کرد که آبیاری مزرعه قبل از یخبندان باعث تخفیف در سرمازدگی می‌شود. او همچنین گفت که شب هنگام و در موقع اُفت دما، مقداری از رطوبت مزرعه تبخیر شده و باعث آهسته شدن روند کاهش دما می‌شود لذا در مناطق مرطوب به ندرت یخبندان صورت می‌گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=62596
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.