رییس‌ کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار شد


کشاورزی جنوب کرمان از صنعت جا نماند| لزوم اصلاح الگوی کشت

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: چالش اصلی ما در حوزه کشاورزی نبود یک الگوی کشت مناسب است و وزارت جهاد کشاورزی از نظر الگوی کشت و میزان تولید برنامه‌ریزی مدونی ندارد.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس صبح امروز در سفری ۲ روزه برای بازدید از پتانسیل و طرح های کشاورزی منطقه جنوب کرمان به جیرفت سفر کردند.

در این سفر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در جنوب کرمان نیازمند انجام کار لجستیک هستیم که ارزش افزوده داخل جنوب بماند.

به اعتقاد سیدجواد ساداتی‌نژاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی یکی از مشکلاتی است که در جنوب کرمان وجود دارد.

او می‌گوید در مقایسه با آنچه در حوزه صنعت و معدن در این استان سرمایه‌گذاری شده، با حجم سرمایه‌گذاری که در جنوب در حوزه کشاورزی شده قابل قیاس نیست.

به اعتقاد او اگر این حجم سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی بود هم بهره‌وری و هم ارزش افزوده بیشتری داشتیم.

این صحبت های سیدجواد ساداتی‌نژاد در شرایطی که کشاورزی جنوب در سال های گذشته با مشکلات متعددی روبرو بوده است می تواند دلخوشی ای را برای اهالی این منطقه به وجود آورد.

چرا که از طرفی کشاورزان این منطقه نگرانی‌شان نسبت به فروش محصولات کاسته می‌شود و از سوی دیگر زمینه اشتغال برای اهالی جنوب به وجود می‌آید.

ساداتی‌نژاد در این سفر گفته حدود 5 میلوین تن در سال محصولاتی است که در اینجا برداشت می‌شود و جنوب کرمان یکی از قطب‌های تولید کشاورزی ایران است.

الگوی کشت نداریم

سال‌هاست در جنوب کرمان محصولات کشاورزی به دلیل کشت بی رویه بر روی دست کشاورزان می‌مانند.

این را کمالی‌پور نماینده سابق مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس هم به آن اشاره کرده بود.

او گفته بود:‌ در بعضی از محصولات کشاورزی در این منطقه افزایش کاشت بی‌رویه را داشتیم که این زنگ خطری برای کشاورزان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم به این موضوع انتقاد کرد.

او گفت: وزارت جهاد کشاورزی از نظر الگوی کشت و میزان تولید برنامه‌ریزی مدونی ندارد یعنی از ابتدای سال معلوم نیست در جنوب کرمان چه محصولی و چه مقدار برای حوزه صادرات تولید می‌شود.

 ما نگاه‌مان این است که کشت می‌کنیم اگر محصولی مازاد بود آن وقت فکر صادرات می‌افتیم در حالی که بازار صادرات باید مستمر و برنامه‌ریزی شده باشد.

در ادامه این سفر ساداتی‌نژاد از دعوت سفیر ایران در روسیه به کمیسیون کشاورزی خبر داد و گفت یکی از مقاصد صادرات محصولات جنوب کرمان روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع است.

او اضافه کرد: در آن جلسه مباحثی مربوط به ناوگان حمل و نقل و مشکلاتی که در بحث صادرات، گمرکات و مرزها بود مطرح شد و کمیسیون مصمم است این مشکلات را برطرف کند.

با کشاورزی میتوان کشور را بدون نفت اداره کرد

ساداتی‌نژاد می‌گوید تجربه تحریم هم نشان می‌دهد آنچه در زمان تحریم هم رشد مثبت داشت و هم صادرات مثبت دارد، صادرات محصولات کشاورزی است.

به اعتقاد او به دلیل مزیت‌های نسبی کشاورزی می‌توانیم کشور را بدون نفت اداره کنیم.

این صحبت رییس کمیسیون کشاورزی درحالیست که رییس جهاد کشاورزی جنوب می‌گوید صادرات محصولات کشاورزی و باغی جنوب به بازارهای جهانی ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن است.

این سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به جنوب استان کرمان می تواند امیدی برای کشاورزان این منطقه باشد.

چرا که حضور این نمایندگان از پتانسیل های جنوب موجب می‌شود تصمیمات موثر تری برای کشاورزان این منطقه گرفته شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61288
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.