دوئل کمالی‌پور با وزیرنیرو

هلیل‌رود بزرگ‌ترین رودخانه جنوب شرق کشور است که به تالاب جازموریان می‌ریزد سال‌هاست به دلیل خشکسالی و سپس با احداث سدجیرفت و بسته شدن دریچه‌های آن، این تالاب خشک شده و باعث پدیدآمدن ریزگردها در منطقه شده البته سازمان محیط زیست کشور این تالاب را منشا 25درصد از ریزگردهای کشور عنوان کرده است.دردناک‌تر اینجاست که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در زمینه انتقال آب در کشور، پروژه تونل انتقال آب سد صفارود است که از سال94 کلید خورد و اعتبار زیادی برای این پروژه هزینه شده است در این پروژه آب از سرچشمه‌های هلیل‌رود قرار است به مرکز استان کرمان منتقل شود و این یعنی زدن ضربه نهایی و تیرخلاص به حیات جنوب کرمان که باعث برآشفتگی مردم این منطقه شد.مدتی قبل این پروزه به دستور دادستان متوقف شد اما وزیر نیرو در سفرخود به کرمان گفت ملاحظات این طرح در حال مرتفع شدن است و این پروژه با حفظ و رعایت حقوق ذی‌نفعان و مبدا اجرا خواهد شد.

الهام پیپر| رودخانه هلیل بزرگترین رود خانه جنوب شرق ایران است که در گذشته از آن به خیلی رود و همچنین دیو رود یاد می شده است. این رودخانه منشاء جلگه حاصل‌خیز جیرفت است که در امتداد مسیرش پس از طی ۴۰۰ کیلومتر تالاب بسیار بزرگی تحت عنوان تالاب جازموریان را پدید آورده است که صدها جاندار و گیاه از وجود آن بهره مند و سیراب شده اند اما متاسفانه امروزه بعلت کمبود شدید و نرسیدن آب هلیل به این تالاب، به طور کل خشک شده است و این علاوه بر اثرات زیست محیطی حاصل از این خشکیدن، ۲۵درصد گرد و غبار کشور ناشی از خاک بقای این تالاب خشکیده است و این یعنی فاجعه زیست محیطی و بهداشتی مدتی است که طرح انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رودجیرفت بطرف شهرکرمان در شرف عملیاتی شدن است.
کارشناسان محیط‌زیست عقیده دارند این طرح منجر به کاهش حجم آب حوزه مبداء(جیرفت) می شود و این یعنی ویران کردن یک منطقه و آباد کردن منطقه ای دیگر که به مرور زمان مقصد(کرمان) هم نیز چون وابسته به یک آبراهه ضعیف می شود نیز پس از مدتی که آن همه هزینه و سرمایه گذاری در آن ایجاد گردید نیز بعلت وابسته بودن به مبدا ضعیف(که هر آن احتمال خشکیدن آن میرود) نابود خواهد شد.که البته هزینه‌های بسیار بالای انتقال آب که بر دوش دولت برجای خواهد ماند آن نیز روی دیگر سکه است .

انتقال آب از سرچشمه هلیل‌رود انجام می‌شود

وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت طرح انتقال آب از سرچشمه‌های هلیل رود گفت: ملاحظات این طرح در حال مرتفع شدن است و این پروژه با حفظ و رعایت حقوق ذی‌نفعان و مبدا اجرا خواهد شد.
“رضا اردکانیان” در حاشیه سفر ریاست جمهوری و اعضای کابینه دولت تدبیر و امید به استان کرمان با اعلام خبر تامین آب شرب استان به صورت پایدار در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه سرنوشت طرح انتقال آب از سرچشمه‌های هلیل رود با توجه به تبعات زیست محیطی و اجتماعی و علی رغم صرف میلیارد تومان اعتبار چه خواهد شد؟ گفت:کلیه طرح های بزرگ آبی با رعایت مسائل زیست محیطی لازم شروع می شوند و مطالعات مربوطه به صورت کارشناسی باید انجام شود که این طرح از جمله پروژه هایی است که مطالعات و ملاحظات مورد نیاز رعایت شده است و آخرین خبر این است که ملاحظات در حال مرتفع شدن است و البته این پروژه با حفظ و رعایت حقوق ذی نفعان و مبدا اجرا خواهد شد.
وی بر لزوم رعایت حقوق حقابه داران تاکید کرد و افزود: معمولا آب بهنگام را توزیع می کنند و سدها را به همین خاطر احداث می کنند و حقوق حقابه داران پایین دست باید رعایت شود.
وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا که لایه روبی و ساماندهی بستر رودخانه ها (هلیل و شور) که در بعضی از مناطق سطح بستر رودخانه ها از سطح مناطق مسکونی و کشاورزی بالاتر است و در فصل بارش و طغیان خسارت زیادی برجای گذاشته شده است و علی رغم اینکه بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده ولی متاسفانه دولت زمینه حضور و همکاری با بخش خصوصی را فراهم نمی کند، گفت: ابتدا باید توضیح دهیم که در بحث آب، مدیر و مدیریت یعنی برنامه‌ریزی ریاضی یعنی کار چندین دستگاه با هم. مسائل آب در بحث لایه روبی، مهندسی رودخانه‌ها، توزیع و مصرف نیز به همین صورت دنبال می شود.
اردکانیان افزود:با توجه به سطح همکاری خوبی که وجود دارد و از اسفند سال ۱۳۹۶با ساز و کارلازم و مصوبه دولت چهار وزارتخانه و دو معاونت ریاست جمهوری برای طرح‌های سازگاری با کم آبی، استان به استان این طرح ها تهیه می شوند که در هر استان با مسئولیت استاندار و مشارکت سازمان های مسئول در ستاد و کارگروه ملی این طرح مورد تصویب قرار خواهد گرفت و این موارد که ذکر کردید همکاران من در دستور کار دارند و مخصوصا در بحث هلیل رود و شور در آینده نزدیک نتیجه مطالعات اعلام خواهد شد.
شرکت های بیمه طرف قرار داد وزارت نیرو موظف به پرداخت خسارت احتمالی در بخش نوسانات برق هستند
وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا که با توجه به اینکه در جنوب کشور و به ویژه شهرستان جیرفت نوسات برق متاسفانه باعث خسارت به شهروندان شده است که علی رغم تایید نظر کارشناس مبنی بر اختلال در شبکه شرکت توزیع در جبران و پرداخت خسارت تعلل صورت می گیرد، افزود: در ارتباط با نوسانات برق، در وزارت نیرو و شرکت های تابعه، آیین نامه هایی داریم که شرکت توانیز موظف است ابتدای هر سال بنا به حکم و اجازه از مراجع قانونی که در قانون بودجه دیده شود و هر سال نیز تمدید می شود، مشترکین خود را بیمه کند و شرکت های بیمه طرف قرار داد ما موظف به پرداخت خسارت احتمالی در این مورد هستند.
وی درپاسخ به سوال دیگری در خصوص هدیه دولت تدبیر و امید به مردم کرمان گفت: تامین آب استان از جمله بحث هایی است که به صورت جدی در دستور کار است و رئیس جمهور در دیدار عمومی با مردم ر فسنجان هم اعلام کردند که پایان مطالعات انجام پروژه تامین آب مطمئن و پایدار برای صنعت و بخصوص شرب برای بخشی از فلات مرکزی انجام شده است.
وزیر نیرو رفع دغدغه آب شرب مورد نیاز را در افق ۱۴۲۵ و در یک بازه زمانی ۳۰ ساله دانست و گفت: آب مورد نیاز صنعت نیز از طریق دریا تامین خواهد شد.
اردکانیان افزود: فرصت کافی داریم که با اصلاح شیوه‌های مصرف به ویژه در بخش کشاورزی ضمن حفظ اشتغال لازم، معیشت کشاورزان و امنیت غذایی بتوانیم منابع قابل توجهی از آب را به مقیاس میلیاردها متر مکعب در بخش کشاورزی که در استان های کم آب، مصرف می شود را بتوانیم صرفه جویی کرده و در خدمت مصارف شرب قرار بدهیم.

به قوه قضاییه نامه نوشته‌ام

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس به »کاغذوطن»گفت: مشکل آب، اختصاص به استان کرمان ندارد و مشکل همه کشور است.
وی افزود: انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال استان کرمان مطرح بوده که مقبول است و در نشست اخیر مجمع نمایندگان استان با معاون اول رییس جمهور قرار شد سریعترین پروژه مطالعه و اجرایی شود تا معضل آب مرکز و شمال استان حل شود.
کمالی پور تصریح کرد: باید برای حل مشکل آب استان کرمان دنبال منابع آبی پایدار باشیم و تنها منبع پایدار، طرح انتقال آب از دریای عمان است.وی اضافه کرد: من به رییس جمهور تذکر دادم و به قوه قضاییه و شورای امنیت ملی نامه نوشته‌ام هرگز اجازه نمی‌دهیم یک قطره آب از هلیل ببرند وزیر نیرو هرچه گفته برای خودش گفته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37687
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.