بررسی بازار مسکن کرمان در 26 سال گذشته| اجاره 74 برابر شد، قیمت خانه 57 برابر

متوسط قیمت مسکن در شهر کرمان طی 26 سال گذشته 57 برابر شده است. در همین حال متوسط اجاره ماهیانه هر متر مربع زیربنای مسکونی در این بازه زمانی افزایشی 74 برابری داشته.

دو روز پیش مرکز آمار ایران گزارشی با عنوان سری زمانی نماگرها و شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ٥٥ سال کشور منتشر کرد که در بخشی از این گزارش اطلاعات مربوط به قیمت بخش مسکن در برخی شهرهای منتخب از جمله کرمان وجود دارد.

این اطلاعات در سه بخش زیر آورده شده‌اند:

  • متوسط قیمت فروش یک متر مربع زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی
  • متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی
  • متوسط اجاره‌بهای ماهانه یک متر مربع واحد مسکونی

داده‌های این بخش هم مربوط به سال‌های 1372 تا 1398 است.

خانه کلنگی 54 برابر شد

متوسط قیمت فروش یک متر مربع زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی طی بازه زمانی یاد شده در شهر کرمان 54 برابر شده که البته نسبت به اغلب شهرهایی که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده، افزایش قیمت در مرکز استان کرمان آنقدر چشمگیر نبوده.

قیمت‌ها به هزار ریال است
قیمت‌ها به هزار ریال است

بررسی دقیق‌تر این داده‌ها نشان می‌دهد بیشترین رشد زمین خانه‌های کلنگی در شهر کرمان در دهه هشتاد رخ داده به طوری که متوسط قیمت هر متر مربع زمین در سال 89 نسبت به سال 80 چهار برابر شده. البته از سال 96 به بعد هم رشد قیمت زمین خانه‌های کلنگی شتاب بیشتری گرفته و قیمت هر متر مربع زمین طی سال‌های 96 تا 98 تقریبا دو برابر شده است.

4

قیمت خانه چند برابر شده؟

در بازه زمانی 1372 تا 1398، رشد قیمت خانه مسکونی هم تقریبا همانند زمین بوده، به طوری که قیمت فروش هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی در شهر کرمان در این بازه زمانی تقریبا 57 برابر شده که البته باز هم نسبت به دیگر شهرهای مورد اشاره در این گزارش، رشد کمتری داشته.

قیمت‌ها به هزار ریال است
قیمت‌ها به هزار ریال است

 

این بخش اما بیشترین رشد قیمت را در دهه 90 تجربه کرده، به طوری که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سال 98 بیش از چهار برابر قیمتی که در سال 90 داشته، ارزش پیدا کرده است.

5 1

 

اجاره‌بها 74 برابر شد

قیمت اجاره‌بهای ماهیانه هر متر مربع واحد مسکونی در شهر کرمان طی بازه زمانی یاد شده هم تقریبا 74 برابر شده.

قیمت‌ها به ریال است
قیمت‌ها به ریال است

نکته قابل توجه در گزارش مرکز آمار این است که بیشترین رشد اجاره‌بها در دهه هفتاد رخ داده به طوری که در سال پایانی این دهه اجاره ماهیانه هر متر مربع واحد مسکونی نسبت به ابتدای این دهه 4.5 برابر شده بوده. البته روند رشد اجاره خانه در شهر کرمان در دهه 90 هم کم نبوده و در سال 98 نسبت به 96 متوسط اجاره ماهیانه هر متر مربع واحد مسکونی تقریبا 1.5 برابر شده است.

6

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64715
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.