توپ تامین میوه شب عید در زمین صمت| پرتقال شب عید کرمان از شمال می‌آید

رییس اداره تنظیم بازار سازمان صمت کرمان درحالی از تامین ۴۰۰ تن سیب و ۸۰۰ تن پرتقال برای شب عید خبر داد که پیش از این بر سر تامین ۳۰۰ تن پرتقال موردنیاز در استان برای نوروز ۱۴۰۰ چالش بود.

استان کرمان که به واسطه باغ‌های مرکبات در جنوب جز قطب‌های تولید مرکبات کشور شناخته می‌شود پرتقال موردنیاز برای شب عید را از شمال کشور تامین می‌کند.

این را دبیر کارگروه تنظیم بازار می‌گوید. سینا خسروی اضافه می‌کند: امروز اولین ماشین سیب از کردستان به کرمان رسید و تا چند روز دیگر حمل پرتقال به استان از شمال کشور انجام می‌شود.

او در خصوص قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازاری می‌گوید که نرخ کشوری است و معمولا ۲۵ اسفندماه اعلام می‌شود.

رییس سازمان صمت شمال استان کرمان ۲۸ بهمن در نشست تنظیم بازار گفت که کشت و صنعت جیرفت، اولویت را به استان بدهد در غیر این صورت مجبوریم میزان پرتقال مورد نیاز خود را از دیگر استان‌ها کنیم.

استاندار کرمان هم در این نشست تاکید کرد که اولویت باید تامین میوه داخل استان باشد و با مسوولان جنوب نیز باید صحبت شود تا کمبود شمال استان را جبران کنند در غیر این صورت اجازه نمی‌دهیم پرتقالی از استان خارج شود.

با این خط و نشان‌ها اما باز هم تامین پرتقال موردنیاز شمال استان از خارج از استان تامین شد.

افزایش قیمت پرتقال تنظیم بازاری در نوروز سال گذشته

سال گذشته دو هفته مانده به عید تامین پرتقال شب عید در کرمان دچار مشکلاتی از جمله افزایش قیمت شد.

آن طور که گفته شد شیوع ویروس کرونا باعث شده تقاضا در سطح کشور افزایش پیدا کند و به تبع آن قیمت پرتقال افزایش یافت.

پاسکاری صمت و جهاد

طرح تامین میوه شب عید که سال‌ها در کشور اجرا می‌شود همواره با پاسکاری میان سازمان صنعت،معدن و تجارت و وزارت کشاورزی همراه بوده است.

از ابتدای دولت حسن روحانی اجرای این طرح بر عهده سازمان صمت بوده اما سال ۹۷ این کار با مشارکت حداکثری جهاد کشاورزی انجام شد که انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

این توپ در زمین طرف مقابل انداختن‌ها درحالی ادامه داشت که آذرماه امسال ستاد تنظیم بازار بخشنامه‌ای مبنی بر اجرای طرح تامین میوه شب عید با مسوولیت جهاد کشاورزی صادر کرد.

بخشنامه ای که در کمتر از دو هفته منتفی شد، جهاد کشاورزی زیربار نرفت و اجرای این طرح باز هم بر عهده سازمان صمت افتاد.

در این بخشنامه آمده بود وزارت جهاد کشاورزی مسوولیت دارد با ذخیره سازی به موقع از افزایش قیمت میوه‌ها توسط واسطه ها در شب عید جلوگیری به عمل آورد.

3647951

سینا خسروی می‌گوید: جهاد کشاورزی در سطح ملی انصراف داد و صمت برای اینکه طرح روی زمین نماند اجرای این طرح را قبول کرد.

حالا مشخص نیست سازمان صمت می‌تواند امسال در تامین میوه شب عید نمره قبولی بگیرد یا مثل سال گذشته دوباره مشکلاتی پیش می‌آید. هرچند که برخی معتقدند شانه خالی کردن وزارت جهاد کشاورزی که نظارت و دسترسی بیشتری بر میوه‌های شب عید دارد، می‌تواند در مشکلاتی از جمله کمبود یا افزایش قیمت تاثیرگذار باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65716
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.