سایه تهدید تعلیق کارت های بازرگانی بر سر صادرات/ بار تعلیق بر دوش کشاورزان

تعلیق کارت های بازرگانی تجار درحالی اجرایی شده است که فرصت چندانی به آغاز بازه طلایی صادرات خرما و پسته نمانده است.

مرضیه قاضی زاده:تعلیق کارت های بازرگانی تجار درحالی اجرایی شده است که فرصت چندانی به آغاز بازه طلایی صادرات خرما و پسته نمانده است.

خرمایی که در سال گذشته عملا ۴۰ درصد از آن روانه بازارهای صادراتی شد و پسته ای که کمتر از۲۰ درصد آن سهم بازار داخلی است.

این سنگ بزرگ منجر به پیش بینی هایی مبنی بر کاهش صادرات و به طبع آن کاهش قیمت این محصولات شده است.

 

ابطال کارت‌های بازرگانی میخ آخر به تابوت صادرات است

در همین رابطه دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان پیش بینی کرده بود تا با تعلیق کارت های بازرگانی تجار،صادرات پسته ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

مقداد تکلوزاده تعلیق کارت بازرگانی تجار را میخ آخر به صادرات استان تعبیر کرده بود.

 

مشکل صادرکننده پسته، تعلیق کارت ها نیست

با این حال دبیر انجمن ملی پسته ایران، تعلیق کارت های بازرگانی را مشکل اصلی صادرات پسته نمی داند.به گفته او تعداد محدودی از تجار پسته کارت هایشان تعلیق شده است.

رئیس اتاق کرمان نیز با او هم نظر است. مهدی طبیب زاده پیش بینی کاهش ۳۰ درصدی صادرات پسته در سال جاری را ناصحیح می داند. طبیب زاده با اشاره به کاهش رقم پسته باقی مانده از سال گذشته در ایام بعد از کرونا، می گوید:در اردیبهشت و خرداد ماه یک توافق با بانک مرکزی صورت گرفت و ۴۰ تا ۵۰ تن پسته صادر شد.

مهدی طبیب زاده می گوید: متاسفانه با بخشنامه ۲۵ تیر دوباره روند صادرات کند شد.

او ادامه می دهد: به محض گشایش،ما قطعا صادرات خوبی خواهیم داشت و امیدواریم که ضربه و یا تاثیر منفی نداشته باشیم.

 

مشکل فعلی صادرات پسته، پیمان سپاری ارزی است

حسین رضایی، دبیر انجمن ملی پسته ایران معتقد است که مشکل فعلی صادرکنندگان پسته پیمان سپاری ارزی است.

به گفته رضایی اختلاف ۴ هزار تومانی برای نرخ نیمایی و نرخ آزاد ارز، منجر شده تا تجاری که به صورت قانونی کار می کنند بر روی هر کیلو پسته ۲۴ هزار تومان دریافتی کمتری داشته باشند.

همین مسئله قدرت رقابت را از صادرکنندگان واقعی گرفته است.

 

نیمی از صادرکنندگان خرما به مشکل برخوردند

با این حال به نظر می رسد تجار خرما شرایط متفاوتی نسبت به تجار پسته دارند. رئیس انجمن ملی خرمای ایران به کرمان نو می گوید :قریب به نیمی از صادرکنندگان به نام خرما با تعلیق کارت های بازرگانی رو به رو شده و یا در تمدید مجدد آن دچار مشکل شده اند.

مقداد تکلوزاده،دبیر انجمن ملی خرمای ایران نیز معتقد است اگر همین روند در سال جاری ادامه پیدا کند قطعا ما در بحث قیمت خرما دچار مشکل می شویم.

کاهش صادرات و پس از آن کاهش قیمت محصول خرما به دنبال تعلیق کارت های بازرگانی مورد تاکید بسیاری از تجار خرما است.

 

با تعلیق کارت بازرگانی، خرما دپو می شود

نایب رئیس انجمن خرمای کرمان به کرمان نو می گوید: با تعلیق کارت بازرگانی، زمینه کاهش صادرات و دپو خرما فراهم می شود. محمد حسین اکبری در این رابطه توضیح می دهد: وقتی صادرات را می بندید، تقاضا کاهش و این مازاد نیاز بازار داخل منجر به کاهش قیمت و ضرر کشاورز می شود.

رئیس اتاق کرمان اما همچنان امیدوار است تا با انجام مذاکرات با بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی این قضیه حل و فصل شود.

مهدی طبیب زاده سه مشکل جدی صادرکنندگان در فصل جاری را تعلیق کارت های بازرگانی، مشکلات تمدید کارت ها و تامین مالی صادرکنندگان می داند.

طبیب زاده در این رابطه توضیح می دهد: برای تامین مالی الزام کردند که حتما ثبت نام از طریق سامانه سپیدار باشد که مطمئن شوند که صادرکننده رفع تعهد ارزی داشته است، اما متاسفانه این سامانه بسیار کند است و درخواست ها به کندی به بانک عامل ارسال می شود.

او در خصوص مشکلات تمدید کارت بازرگانی نیز می گوید: سامانه ای به نام سامانه جامع تجارت از سمت سازمان توسعه تجارت برای تمدید کارتها معرفی شده که هنوز زیر ساخت هایش فراهم نیست و کارت ها به موقع تمدید نمی شوند.

آخرین پیگیری های خبرنگار کرمان نو حاکی از حل و فصل مشکلات تعدادی از تجار کرمان است.

آن طور که دبیر انجمن ملی خرمای ایران به کرمان نو می گوید، پس از انجام مذاکرات با بانک مرکزی فرصت بیشتری به تجار با سابقه کرمان داده شده و به نحوی از تعلیق کارت های  این تجار جلوگیری شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56965
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.