رییس سازمان مدیریت استان تاکید کرد:


مشکل اتکای تولید در کرمان به طبیعت/تحقق مرحله فراصنعتی و دانش‌بنیان ضروری است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمان با تشریح وضعیت تولید در این استان و اتکا و وابستگی آن به طبیعت تاکید می کند که راهی نداریم جز توسعه صنعتی، رسیدن به مرحله فراصنعتی و دانش بنیان.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، سهم ۱۸ درصدی تولیدات استان کرمان به حوزه کشاورزی آن هم با وضعیت تنش و بحران آبی و فعالیت معادن بزرگ و کوچک در دیار کریمان که بهشت معادن کشور نام دارد از جمله ویژگی های منحصربه فرد در این استان است که سبب صدور هشدارها برای آتیه توسعه این استان شده است.

جعفر رودری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان معتقد است: اگر می خواهیم فقر کاهش و درآمد سرانه افزایش یابد و مردم در رفاه بیشتری زندگی کنند، هیچ راهی به جز حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نداریم زیرا اکنون با توجه به ساختار اقتصادی استان کرمان، وابستگی زیادی به طبیعت داریم.

گزارش روز یکشنبه روابط عمومی این سازمان، حاکیست که رودری در سخنانی طی یک برنامه تلویزیونی در شامگاه شنبه اظهار داشت: حوزه کشاورزی ۱۸ درصد سهم تولیدات استان کرمان را به خود اختصاص داده و آمار نشان می دهد به شکل جدی به طبیعت وابسته ایم و ساختار اقتصادی ما با دانش بنیان فاصله خیلی زیادی دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه به لحاظ علمی فاصله زیادی با اقتصاد دانش بنیان به مفهوم واقعی داریم عنوان کرد: زمانی این مهم محقق می شود که از اتکای به طبیعت جدا و پس از صنعتی شدن، وارد مرحله فراصنعتی و دانش شویم.

وی به سهم استان کرمان در استفاده از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در بخش معدن نیز به صورت جدی به طبیعت وابسته هستیم و ساختار اقتصاد ما با دانش بنیان فاصله خیلی زیادی دارد و مهم این است که در ادامه فرآیند تولید بتوانیم از این اقتصاد متکی به منابع جدا شویم و به سمت توسعه صنعتی و در نهایت توسعه فراصنعتی برویم.

رودری گفت: اقتصاد دانش بنیان عملا اقتصادی است که بر پایه دانش شکل گرفته باشد.

از کسب دانش تا تولید ثروت

وی با اشاره به مرحله تولید دانش یا اکتساب دانش تصریح کرد: مراکز علمی و دانشگاهی نقش تولید علم را برعهده دارند و از سوی دیگر اکتساب دانش به حوزه کسب فناوری و دانش برمی گردد.

به گفته رودری پس از کسب دانش باید، تبدیل به فناوری، فناوری تبدیل به محصول دانش بنیان و این محصول با تولید کالای اولیه شکل گیرد؛ بعد محصول اولیه تجاری سازی و وارد بازار می شود و می تواند تولید ثروت برای آن جامعه داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: در این فرآیند، نهادهای مختلف دخیل هستند و پس از آن نظام ملی نوآوری مطرح است که زمینه استعداد، ایده ها و دیدگاه ها را پردازش و حقوق مالکیت معنوی خلاقیت، ثبت اختراع و دیگر بخش ها را دنبال کند.

وی افزود: اگر این فرآیند را به شکل کلی بپذیریم، در استان کرمان همین عوامل دخیل هستند و مساله مهم این است که چگونه ارتباط منطقی بین این نهادها برقرار کنیم.

این مسئول ادامه داد: ایران به طور کلی براساس آخرین آمار در بانک های جهانی، در تولید علم رتبه پانزدهم را در دنیا دارد و این هم از نظر کمی و هم کیفی مطرح است و ظرفیت تولید علم ما خیلی خوب است.

جای خالی کاربرد دانش

رودری بیان کرد: در استان کرمان تقریبا ۱۰۰ واحد آموزش عالی، ۱۱۶ هزار دانشجو و ۲ هزار و ۷۳۱ عضو هیات علمی داریم که با ۵۹ شرکت دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی، ظرفیت تولید دانش بنیان بخوبی وجود دارد اما مسئله مهم، کاربرد دانش است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: مساله این است که تولید علم در تقاضای علم در سطح جهانی است و کمتر به مشکلات داخل استان پرداخته می شود؛ ضمن اینکه از خلاءهای مهم این است که چطور بتوانیم جایگاه نسبی خوب علم را به کاربرد علم در استان تبدیل کنیم.

وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان اظهار کرد: شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان در استان کرمان به دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شده و ذیل شورای برنامه ریزی قرار دارد که برای این شورا سه کمیته فرابخشی و چهار کمیته بخشی تعریف شده است.

فعالیت دانش بنیان بنگاه های اقتصادی و معافیت های مالیاتی

رودری با اشاره به اینکه قانون جهش تولید ظرفیت بی نظیری را در استان فراهم کرده است، گفت: شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی استان کرمان تاثیرگذاری خوبی در سطح ملی دارند که اگر در حوزه اقتصاد دانش بنیان و توسعه خود کار کنند شامل معافیت های بیمه ای و مالیاتی خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نگاه تعریف شده معمول به موضوع مقاله نویسی و نیز ارزیابی اساتید دانشگاه بایستی تغییر یابد؛ رویکردها نیز به حل مسائل استان و احصای نیازها باشد ضمن اینکه به لحاظ تامین منابع مالی دغدغه ای نیست.

پیش بینی رشد ۳۰ درصدی صادرات کرمان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به صادرات بیش از ۲میلیارد دلاری استان کرمان در سال گذشته، افزود: پیش بینی این است صادرات استان را ۳۰ درصد رشد بدهیم و بخشی از این به محصولات دانش بنیان برمی گردد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=92657
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.