گفت‌وگو با شهرداران کرمان، سیرجان، بردسیر و زرند


شهرداران از اولویت‌های خود گفتند

شهرداران چهار شهر کرمان، سیرجان، بردسیر و زرند به مناسبت روز شهرداری‌ها از اولویت‌های خود گفتند و چالش‌های هر شهرداری را مطرح کردند.

نقش شهرداری‌ها در آبادانی شهرها را نمی‌توان نادیده گرفت. شهرداری یکی از پرکارترین سازمان های عمومی به شمار می آید و فعالیت آن در خصوص توسعه پایدار شهری از حجم و دامنه گسترده ای برخوردار است.

از طرفی شهرداری‌ها همواره با چالش‌هایی مواجه هستند. به بهانه ۱۴ تیر روز شهرداری ها به سراغ چهار شهردار شهرهای کرمان، سیرجان، بردسیر و زرند رفتیم تا در مورد این چالش‌ها از آن‌ها سوال کنیم. هر شهردار نیز از مهم ترین دستاورد حوزه تحت مدیریت خود می‌گوید.

شهردار کرمان:‌ توسعه بی رویه مهم ترین چالش شهر کرمان است

به عقیده «مهران عالم زاده» شهردار کرمان توسعه بی رویه یکی مهم ترین چالش شهر کرمان است: «شهر کرمان ۱۳ هزار هکتار وسعت دارد؛ با ۶۵۰ هزار نفر جمعیت، که عملا چند برابر مساحت مورد نیاز توسعه پیدا کرده است. این باعث شده هزینه اداره شهر بالا برود.»

او افزایش درآمد را  از دستاوردهای مهم شهرداری کرمان می‌داند: « درآمد شهرداری در سال ۹۶، ۶۲۰ میلیارد تومان بود که سال گذشته به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. افزایش درآمد می‌تواند در خدمات رسانی به شهر کمک کند.»

عالم زاده اتمام پروژه‌های نیمه تمامی که برای مردم و شهر مشکل ایجاد کرده بود را یکی دیگر از دستاورد های شهرداری کرمان عنوان کرد.

خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس و توسعه محله محور با احداث ۶۰ بوستان در مناطق مختلف برای استفاده راحت تر شهروندان هم از دیگر اقداماتی بود که شهردار کرمان از آن یاد کرد.

شهردار سیرجان: احکام کارکنان شهرداری نیاز به ساماندهی دارد

«رضا سروش نیا» شهردار سیرجان فاضلاب شهری را مهم ترین چالش شهر سیرجان می‌داند: «در بحث فاضلاب شهری به دلیل مسدود شدن مسیرها و تخریب معابر نارضایتی زیادی از طرف مردم وجود داشت. مردم شهرداری را مقصر می‌دانستند در صورتی که این پروژه توسط شهرداری انجام نمی‌شد.»

او ادامه داد: «در مقابل انقلابی در حوزه آسفالت انجام شد. با وجود همه مشکلات بالای یک میلیون متر مربع آسفالت انجام دادیم. در کنار آن پروژه هایی مانند میدان تره بار، ترمینال مسافربری، احیای فضای سبزه، کتابخانه فرهنگسرا و سالن سینما انجام شد.»

سروش نیا به نارضایتی در بحث ساماندهی احکام شهرداری نیز اشاره کرد: « دغدغه اصلی شهرداری حقوق و مزایای کارکنان شهرداری بود. حقوق آن‌ها  از آیتم‌هایی که یک کارمند دولت دارد به تناسب کمتر است که باید اصلاح بشود.»

جابه جایی بهشت زهرا، تغییر وضعیت ۷۰۰ نیروی شهرداری، احداث ترمینال مسافربری و میدان تره بار جدید از دیگر مواردی بود که شهردار سیرجان به عنوان دستاوردهای این مرکز از آن نام برد.

شهردار بردسیر: افزایش قیمت قیر مشکلات زیادی ایجاد کرد

«وحید خطیبی» شهردار بردسیر تغییر قیمت‌ها و تورم افسار گسیخته را از چالش های اصلی این شهرداری عنوان کرد: «قیمت قیر که برای شهرداری بسیار اهمیت دارد به صورت نجومی بالا رفت و پیمانکاران نیز حاضر به کار نسیه نبودند.»

او در خصوص چالش های  عمرانی شهر بردسیر از نبود زیرساخت مناسب یاد کرد: « شبکه فاضلاب شهری و سیستم دفع آب های سطحی در بردسیر وجود ندارد. مدیریت آب‌های روان به درستی انجام نشده است.»

از نظر خطیبی بزرگترین دستاورد شهرداری بردسیر ایجاد شریان های ارتباطی جدید در شهر بردسیر است : «سعی کردیم از محدوده چهار میدان اصلی شهر و صرفا کارکردن در حوزه‌های قبلی خارج شویم. در این زمینه می‌توان به ایجاد خیابان آیت الله حائری، بلوار شهید جهان‌دیده و بلوار شهید خسروی اشاره کرد. این شریان‌ها در آینده به توسعه عمرانی بردسیر کمک می‌کنند.»

شهردار زرند: نیازمند افزایش فضای سبز هستیم

«محمدرضا مهدلو» شهردار زرند معتقد است این شهر در سال های گذشته در زمینه عمرانی مورد توجه قرار نگرفته است: « به دلیل همین عقب ماندگی کاری های زیادی وجود داشت. در بحث آسفالت بالای ۳ میلیون متر مربع خیابان خاکی در شهر داشتیم. نزدیک به ۸۰۰ متر مربع آن آسفالت شد.»

او نیز افزایش قیمت قیر کار را یکی از مهم ترین مشکلات شهرداری می‌داند: «علی رغم همه مشکلات می توان اصلاح معابر را مهم ترین چالش شهر زرند نام برد. با این حال جدول‌ها و پیاده رو ها نیاز به بازسازی دارند که هزینه زیادی دارد. در مجموع عملکرد به نسب بد نبوده اما آنچه باید میشد، نشد.»

مهدلو آسفالت را از کارهای خوب در بحث مسائل عمرانی دانست و گفت: « در این دوره ساختمان اداری شهرداری که سال‌ها مانده بود به اتمام رسید. معابر زیرگذر راه‌آهن که مشکلات زیادی برای مردم داشت بازگشایی شد. حق بیمه کارکنان که از سنوات قبل مانده بود نیز پرداخت شد.»

او به احداث  ۱۶ پارک در این ۳ سال اشاره کرد: « شهر زرند اخیرا صنعتی شده و نیاز به گسترش فضای سبز دارد. در این زمینه کمربندهای سبز ایجاد شد. اصلاح و بهسازی سیستم آبیاری فضای سبز نیز صورت گرفت.» 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73440
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.