مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان درنشست ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های غربی استان


فرمانداران با جدیت اراضی مجاور رودخانه‌ای و مسیل‌ها را رفع تصرف کنند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان 22 آذر ماه در این نشست با یادآوری سیل سال گذشته رفسنجان گفت: فرمانداران باید آمادگی کامل برای پیشگیری از مخاطرات منطقه را داشته باشند تا تجربه خسارات سیل سال گذشته رفسنجان را در جای دیگر شاهد نباشیم.

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان حمید سالخورده با توجه به اهمیت پاکسازی و رهاسازی مسیل‌ها افزود: گاهی اوقات رهاسازی و رسوب‌زدایی جاده‌ای، پاکسازی مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی با ابزارها و امکانات اولیه نیز انجام می‌شود و نباید منتظر امکانات پوششی ماند، چرا که معتقدیم در بحث پیشگیری هزینه‌های انجام شده قابل قیاس با هزینه‌های بازسازی نیست.
وی افزود: با توجه به بحران‌های دهه‌های گذشته در استان کرمان متاسفانه تجربه‌نگاری و مستندسازی در خصوص پیشگیری از بحران و آموزش استفاده نکرده‌ایم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: فرمانداران سه منطقه حادثه‌خیز و آسیب‌پذیر ‌شهرستان را براساس اولویت‌ اعلام کنند تا بتوانیم برنامه‌ریزی داشته باشیم.
سالخورده بیان داشت: هر شهرستان باید یک بانک اطلاعاتی جامع از استعداد و ظرفیت امکانات و ماشین‌آلات مرتبط با بحران را تهیه کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت حفظ جان و مال مردم و‌ اینکه نگاه دولت مردمی‌سازی امور است به همین جهت در بحث مقابله با مخاطرات و در حوزه آبخیز‌داری، آبخوان‌داری، رسوب‌گیری‌ می‌توان‌ با رویکرد استفاده ‌از ظرفیت‌های مردمی و به ویژه ارگان‌های نظامی برای پاسخ به بحران استفاده کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اظهار داشت: مصوبات ستاد بحران مانند مصوبات شورای تأمین لازم‌الاجراست و فرمانداران حتما این مصوبات را انجام داده و گزارش آن را به ستاد بحران استان ارائه دهند تا بهتر بتوانیم در زمان پاسخ به بحران عمل کنیم.
سالخورده افزود: با توجه به دوره بازگشت طغیان رودخانه‌ها که ۲۰ تا ۲۵ سال است و در شهرستان کوهبنان این تجربه را امسال داشتیم که حتما باید این موارد را مدنظر قرار دهیم و به همین دلیل فرمانداران با جدیت اراضی مجاور رودخانه‌ای و مسیل‌ها را رفع تصرف کنند، کنترل و پایش نقاط حادثه‌خیز رودخانه‌ها و مسیل‌ها را با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای انجام دهند و حتما گزارش لایروبی رودخانه‌ها را به ستاد بحران ارائه کنند.
وی با اشاره به تاکید استاندار کرمان در بحث جانمایی شهرک‌های در نظر گرفته شده برای نهضت ملی مسکن و جوانی‌ جمعیت بیان داشت: جا‌نمایی‌ها حتما رعایت شود، زیرا ممکن است شهرک‌ها و اراضی در امتداد گسل‌ها یا در مسیر آبراهه‌های فصلی یا در محدوده فرونشست ‌قرار داشته باشند که باید حتما پیوست کاهش خطر و شرح خدمات این پروژه عظیم دولت را مدنظر قرار دهند تا این مناطق در مکان‌های امن احداث گردند.
سالخورده ادامه داد: در شهرستان‌های غرب استان بحث سرمازدگی محصولات باغی به ویژه باغات پسته را داشتیم و با پیگیری و اخذ سوخت از شرکت نفت توانستیم از سرما‌زدگی محصولات جلوگیری کنیم.
وی عنوان داشت: صندوق حمایت‌ بیمه‌ای اعتبارات خوبی برای جبران خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی و خسارات به محصولات کشاورزی و باغات تخصیص داده است و لذا درخواست داریم فرم‌های خسارات را در مدت ‌ده روز پس از حادثه به ستاد ارسال کنید تا مردم‌ بتوانند از این نوع بیمه و جبران خسارت استفاده کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112337
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.