قیف هست، قیر نیست| کارخانه سرب و روی کوهبنان لنگ تأمین خوراک

پس از گذشت یک سال از خبر احداث کارخانه ‌فرآوری و تولید شمش سرب و روی در ‌کوهبنان مدیر پروژه تامین خوراک را مهم ترین چالش پیش روی این کارخانه اعلام کرد.

حمزه سلمانی| تداخل زمین با مناطق تحت پوشش سازمان انرژی اتمی، ندادن آب توسط روستاهای مجاور و نداشتن مجوز چاه از جمله مواردی است که یک شهروند کوهبنانی به عنوان بهانه‌های مسئولان برای عدم راه اندازی کارخانه سرب و روی این شهرستان از آن‌ها یاد می‌کند. او که یک جوان ۲۳ ساله است به بیکاری جوانان و لزوم راه اندازی هرچه سریع‌تر این کارخانه تاکید دارد.

بهمن ماه ۹۸ بود که خبر احداث سه کارخانه در قالب یک مجتمع فرآوری و تولید شمش سرب و روی در شهرستان کوهبنان با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعلام شد. این کارخانه قرار است توسط «شرکت صبا نور» در کوهبنان احداث شود.

حالا بعد از گذشت یکسال از این زمان چه کارهایی انجام شده است؟

آن طور که «احد علیخانی» مشاور عالی شرکت صبا نور می‌گوید: «کارهای زیرساختی کارخانه در حال انجام است اما تامین خوراک مهم ترین چالش پیش روی کارخانه سرب و روی کوهبنان است.»

او ادامه داد: «شرکت صبا نور ۵ محدوده سرب و روی در شهرستان کوهبنان شناسایی کرد اما فقط برای ۲ مورد آن مجوز صادر شد. ۳ مورد دیگر توسط انرژی اتمی بلوکه شده‌اند که با آن‌ها در حال مذاکره هستیم.»

مزایده‌ای که برگزار نشد

علیخانی گفت: «برای تامین خوراک قرار بود بین محدوده‌های معدنی که باطل شده بود مزایده برگزار شود. شورای عالی معادن مصوب کرده این مزایده برگزار شود اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.»

مدیر پروژه افزود: «اگر ما در مزایده برنده شویم کار کارخانه جلو می‌رود و اگر برنده نشویم کار سخت می‌شود. چون که معادن خود شرکت تا ۲ سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.»

او عنوان کرد: «به دلیل نبودن کارخانه سرب و روی در استان تمام معادن سرب و روی متروکه شدند. حالا که مجموعه صبا نور برای احداث کارخانه قدم برداشته خوراک ندارد.»

او تاکید کرد: «شروع به کار کارخانه منوط به مشخص شدن تامین خوراک به صورت بلند مدت و این که چه نوع خوراک با چه کیفیتی است تا مشخص شود چه نوع کارخانه ای باید زده شود؛ زیرا نوع کارخانه به نوع خوراکی مصرفی بستگی دارد.»

او در مورد عدم کلنگ زنی کارخانه توضیح داد: «تا الان هیچ کلنگ زنی انجام نشده است. وقتی حاضر به کلنگ زنی هستیم که پروژه شروع به عملیات عمرانی کند.»

فرماندار: مطالعات زیست محیطی در حال انجام است

سالاری فرماندار کوهبنان نیز با اشاره به پیگیری عملیات زیرساختی کارخانه از انجام مطالعات زیست محیطی خبر داد و گفت: «مطالعات زیست محیطی در استان تایید و برای تایید نهایی به تهران فرستاده شده است.»

سالاری با اشاره به این که اصل هر کارخانه تامین خوراک است گفت: «تامین خوراک از  ۱۸ محدوده در حال پیگیری  است که  باید نمونه گیری و آنالیز انجام شود. در مزایده های آینده نیز قرار است چند محدوده دیگر گرفته شود.»

او ادامه داد: «در بحث آب تخصیص از آب منطقه‌ای گرفته شده و مشکلی ندارد. مجوز حفر چاه هم صادر شده است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=64886
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.