مدیرکل میراث به ماجرای مجموعه «یاور» ورود کرد


مدیرکل میراث در سفر به راور؛ ارتفاع خیابان مجاور مجموعه «یاور» باید کم شود

پیرو گزارش «کرمان‌نو» در خصوص بی‌توجهی شهرداری راور به مجموعه تاریخی «یاور» در این شهرستان، مدیرکل میراث فرهنگی استان روز گذشته ضمن بازدید از این بنا بر توقف آسفالت خیابان مجاور تأکید کرد و گفت: با شهرداری تعارفی نداریم و کد ارتفاعی مجاز باید رعایت شود.

هفته گذشته بود که آسفالت خیابان مجاور مجموعه تاریخی و ثبت ملی «یاور» در شهرستان راور توسط شهرداری این شهر در غفلت میراث فرهنگی به دلیل شیب نامناسب و خطر آسیب آب‌های سطحی به این بنا خبر ساز شد.

شهرداری در حال شن ریزی و آسفالت این خیابان با ارتفاع نامناسب بود که با هشدار دوستداران میراث فرهنگی و حضور یگان حفاظت میراث عملیات متوقف شد.

سی‌ام فروردین «کرمان‌نو» در گزارشی به این موضوع و بی‌توجهی شهرداری به این اثر ثبت ملی پرداخت و از میراث فرهنگی خطر آسیب به مجموعه «یاور» را مطالبه کرد.

بی‌توجهی شهرداری راور به مجموعه ثبت ملی| خانه «یاور» از تهدید شهرداری در امان می‌ماند؟

پس از این ماجرا صبح روز سه شنبه سی و یکم فروردین مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در سفر به شهرستان راور از این مجموعه تاریخی بازدید کرد.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار «کرمان‌نو» با اشاره به بازدید خود از مجموعه «یاور» گفت: با توجه به نظرات فنی میراث کار متوقف شده هیچ گونه عملیاتی انجام نمی‌شود.

او ادامه داد: بررسی‌های لازم انجام و قرار شد آسفالت خیابان در قالب طرحی پیشنهادی از طرف شهرداری به میراث ارائه و طرح پیشنهادی در کمیته فنی بررسی شود.

فعالی افزود: توضیحات لازم به شهرداری راور داده شد و شهرداری باید کد ارتفاعی مناسب را برای این بنا رعایت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به هوشیاری دوستداران میراث فرهنگی گفت: هیچ زمان اجاره تخطی به یک مجموعه تاریخی داه  نمی‌شود. حتی اگر جایی از چشم همکاران ما دور بماند حتما دوستداران میراث فرهنگی کمک می‌کنند.

او ادامه داد: ۲ نامه به شهرداری زده شده بود که طرح خود را بیاورد؛ امروز هم به شهرداری این موضوع تاکید شد. همان طور که ساخت خانه در شهر از شهرداری مجوز می خواهد هرگونه ساخت و ساز در حریم میراث فرهنگی هم باید با هماهنگی میراث باشد.

فعالی: با شهرداری تعارف نداریم؛ مالک مکلف به حفظ بنای تاریخی است

فعالی تاکید کرد: ما مانع توسعه فضای شهری نیستیم اما حتما باید مثل شهرهای دیگر نقطه نظرات کارشناسی گرفته شود؛ هر کسی هم بخواهد اقدامی خلاف آن انجام دهد جلوی کار گرفته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به این که یکی از مالکین عملیات خلافی در بنا انجام داده که به دستگاه قضایی معرفی شد گفت: همانطور که با شهردار تعارف نداریم با مالک هم تعارف نداریم. وقتی مالک داخل بنای تاریخی است تکلیف به حفظ میراث دارد و نباید هیچ کار سرخود انجام شود.

او ادامه داد: یکی دیگر از مالکان مجموعه یاور نیز درخواستی داشت که قرار براین شد به اداره میراث مراجعه و با او همکاری شود و به این بنا به یک مرکز بوم گردی و گردشگری تبدیل شود.

ویرانی‌ خانه‌های تاریخی بی‌نام در کرمان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68971
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.