۷۱درصد از صادرات استان مربوط به پسته و صنعت مس


نیمی از صادرات استان از گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود

بنا به اعلام مدیر کل گمرکات استان کرمان میزان صادرات استان در سال ‍۱۴۰۰ عدد ۲.۱ میلیارد دلار بوده که یک میلیارد دلار از گمرکات استان ( عمدتا پسته و مغز پسته و مس و مصنوعاتش) و الباقی از گمرکات سایر استان‌ها صادر شده است.

به گزارش کرمان‌نو، ثمررخی می‌گوید وضعیت صادرات استان در سال ۱۴۰۱ بدتر شده است. البته تمام این کاهش در حجم صادرات از گمرکات استان خود را بروز داده است.

به گفته مدیر کل گمرکات، سال گذشته نیم میلیارد دلار از گمرکات داخل استان و یک میلیارد دلار از گمرکات سایر استان‌ها صادر شده است.

سهم پسته از صادرات استان ۳۸ درصد و سهم صنعت مس حدود ۳۳.۵ درصد بوده است.

اینکه چرا محصولات استان از گمرکات استان صادر نمی‌شود، سوالی است که پاسخ‌اش از دید مدیر کل گمرکات استان ریشه در مسائل فرهنگی دارد.

به گفته ثمررخی نتیجه تحقیقات دانشگاهی نشان داده که به دلایل فرهنگی کرمانی‌ها ترجیح می‌دهند که از گمرکات خارج از استان صادرات داشته و بعضی تجار واهمه دارند که اگر از گمرکات استانی صادرات را انجام دهند، اسرار کسب و کارشان لو رود و یا حجم معاملاتشان برای دیگران مشخص شود.

به گفته او شرکت‌های بزرگ مثل شرکت‌های زیر مجموعه مس نیز به دلیل حجم سرمایه‌گذاری که در بنادر و گمرکات مرزی داشتند معتقدند که اگر تمام کار صادرات را از داخل استان انجام دهند، هزینه بیشتری برایشان دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=104101
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.