معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان


تعیین‌تکلیف ساختمان‌های دارای حکم تخریب

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان از تعیین‌تکلیف ساختمان‌های دارای حکم تخریب با اجرای تبصره قانون بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا وحدتی گفت: در راستای اجرای بند ت تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، حکم تخریب ساختمان‌هایی که تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه در محدوده شهر‌ها ساخته شده‌اند، چنانچه ساخت‌وساز برخلاف اصول سه‌گانه بهداشتی، شهرسازی و فنی نباشد، به واریز نقدی عوارض و جریمه تبدیل خواهد شد.

او در تشریح این خبر افزود: در راستای اجرای بند ت تبصره ۶  قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور که به شهرداری‌ها ابلاغ شده است، به‌منظور تعیین‌تکلیف ساختمان‌ها و املاکی که بدون پروانه ساختمانی یا مخالف مفاد پروانه در محدوده شهر‌ها ساخته شده و تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ پرونده آن‌ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، منجر به صدور رای قطعی تخریب شده است، چنانچه ساخت‌وساز صورت‌گرفته برخلاف اصول سه‌گانه بهداشتی، شهرسازی و فنی نباشد، می‌تواند از حالت تخریب دربیاید و به جریمه تبدیل شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان بیان کرد:  به این منظور، مالک موظف است علاوه بر عوارض صدور پروانه، نسبت به بخش پرداخت‌نشده که براساس نرخ روز از سوی شهرداری محاسبه می‌شود، جریمه بر مبنای هر مترمربع بنای مسکونی، ۲ برابر بنای تجاری و اداری و ۳ برابر ارزش معاملاتی سال ۱۴۰۲ مطابق موضوع قانون مالیات‌های مستقیم را تا پایان دی‌ماه  امسال به حساب شهرداری واریز کند.

او افزود: احکام صادرشده قطعی مبنی بر قلع و قمع با تأیید شهردار با رعایت مفاد یادشده، به واریز نقدی عوارض بدل خواهد شد و در صورت واریز نکردن نقدی و صد درصدی عوارض و جریمه تا پایان آذرماه امسال، مجددا به حکم اولیه برخواهد گشت.

وحدتی بیان کرد: مالک ابتدا باید به شهرداری‌های مناطق مراجعه کرده و درخواست دهد که البته با معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی هماهنگ شده پلتفرمی تعریف شود تا شهروندان بتوانند درخواست خود را به‌صورت غیرحضوری ثبت کنند.

او افزود: در شهرداری‌های مناطق پنج‌گانه کرمان هم اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد تا مالکان هرچه زودتر اقدام کنند و  بعد از ثبت درخواست، موضوع از سوی همکاران ما در مناطق پیگیری می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان یادآور شد: نماینده‌ای از کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد را بررسی می‌کند که اگر اصول سه‌گانه بهداشتی، شهرسازی و فنی رعایت شده باشد، به کمیته مربوطه ارجاع می‌شود و با پرداخت عوارض و جریمه، مشکل حل خواهد شد.

او  بیان کرد: شهرداری‌های مناطق می‌توانند در این خصوص رأسا اقدام کنند و مراحل به‌گونه‌ای تعریف شده که مردم سردرگم نشوند و وقتشان گرفته نشود.

وحدتی گفت: آرای تخریب، لازم‌الاجراست و مالکانی که رأی تخریب دریافت کردند، با این سازِکار می‌توانند با پرداخت جریمه از تخریب ملک خود جلوگیری کنند، درواقع اجرای این بند از قانون بودجه، به نفع شهروندان خواهد بود؛ چراکه از بلاتکلیفی بیرون می‌آیند و جلوی ضرر و زیان بیشتر آن‌ها گرفته می‌شود.

او با بیان اینکه بند ت تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، از امروز در شهرداری‌های مناطق شهر کرمان قابل اجراست، افزود: واریز عوارض صدور پروانه ساختمانی در این بند، مشمول هیچ‌گونه تقسیط و تخفیفی نخواهد بود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان تصریح کرد: شهرداری‌ها موظف‌اند تمام وجوه حاصل را صرفا برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در آن شهر هزینه کرده و جزییات درآمدی و هزینه‌کرد آن را به‌صورت ماهانه به وزارت کشور اعلام کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105601
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.