منابع طبیعی: خطر حریق مراتع و جنگل‌ها امسال بیشتر است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به کاهش بارندگی‌ها طی پارسال و ابتدای امسال گفت: مراتع و جنگل‌ها نسبت به سال قبل بیشتر در معرض حریق قرار دارند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مهدی رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها طی پارسال و ابتدای امسال، مراتع و جنگل‌ها در شرایط خشک قرار گرفته و نسبت به سال‌های گذشته بیشتر در معرض حریق  قرار دارند.

او افزود: آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع موجب وارد شدن خسارت فراوان به عرصه‌های منابع طبیعی و نابودی پوشش گیاهی، خاک، موجودات زنده، آلودگی هوا و غیره می‌شوند که جبران این خسارات، بعضا غیرممکن و یا با صرف هزینه‌های زیاد در بلند مدت میسر است؛ بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص در اولویت قرار گیرد.

رجبی زاده با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان به منظور کاهش آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان و پیشگیری از حریق‌های احتمالی، جلسات متعدد کارگروه اطفای حریق تشکیل داده و برنامه ریزی و اقدامات لازم صورت گرفته است، تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان برای پیشگیری از آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان، طرح پیشگیری و مهار آتش سوزی را تدوین کرده است.

او ادامه داد: برخی از امکانات ضروری که  به همت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تامین شده است به زودی در اختیار پاسگاه‌های ویژه حفاظت از منابع طبیعی شهرستان‌ها با اولویت شهرستان‌های که بیشترین حریق ها را  طی سال‌های گذشته در عرصه‌های طبیعی داشته اند، قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه به تجهیزات و اعتبار بیشتر برای مدیریت اصولی نیاز است که در حال پیگیری هستیم، افزود: اکنون یکی از دغدغه‌های فراروی اداره کل منابع طبیعی استان در این زمینه، کمبود نیرو، امکانات و تجهیزات است و باید پاسگاه‌های ویژه حفاظت از منابع طبیعی مجهز به امکانات ضروری و نوین شوند.

او پیشگیری از آتش سوزی در طبیعت و مهار آتش، پس از وقوع حادثه را نیازمند همکاری همه دستگاه‌های دولتی و مشارکت مردم دانست و از کسانی که به طبیعت می‌روند درخواست کرد: از برافروختن آتش خودداری کنند.

او تصریح کرد: مردم می‌توانند از طریق تماس با شماره‌های رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ امداد جنگل و مرتع، هر گونه حریق در جنگل‌ها و مراتع، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق چوب و محصولات جنگل و مرتع، چرای غیرمجاز و غیره را به یگان حفاظت از منابع طبیعی استان اعلام  کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70948
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.