کرمان، سومین استان کم‌باران کشور| کاهش بیش از 90 درصدی بارش در هفت شهرستان

کشورمان در حالی سال کم‌بارشی را نسبت به میانگین بلندمدت پشت سر می‌گذارد که کاهش باران در استان کرمان به مراتب شدیدتر بوده است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان هواشناسی از میزان بارندگی در کشور، تا پایان روز یکشنبه پنجم بهمن ماه، میانگین بارش در استان کرمان از ابتدای سال آبی جاری (یک مهر 1399) 25.2 میلی‌متر بوده.

در بین 31 استان کشور، تنها هرمزگان و سیستان و بلوچستان وضعیت بدتری از استان کرمان دارند.

در همین حال مقایسه میزان بارش امسال با میانگین بلندمدت نشان می‌دهد که بارندگی در کرمان به نصف رسیده. در شرایطی که در شرایط معمول می‌بایست تا این تاریخ حدود 52 میلی‌متر بارش در کرمان داشته باشیم، میزان بارندگی 51.7 درصد کمتر شده. این در حالی است که اختلاف بارش سال آبی جاری کشور در مقایسه با میانگین بلندمدت 27 درصد اعلام شده که نشان می‌دهد وضعیت در کرمان بغرنج‌تر است.

خشکسالی فربه‌تر می‌شود

کاهش چشمگیر بارندگی در کرمان آنجا بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم براساس آخرین گزارش مرکز ملی خشکسالی، در 120 ماه منتهی به آذر امسال، 63.4 درصد از مساحت استان کرمان تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی بوده. همچنین بیش از یک چهارم مساحت استان کرمان با خشکسالی شدید و بسیار شدید دست‌وپنجه نرم می‌کند.

مرکز ملی خشکسالی البته تا سال گذشته علاوه بر مساحت، گزارش جمعیت تحت تاثیر خشکسالی را هم منتشر می‌کرد که بر اساس آخرین گزارش آن در 120 ماه منتهی به مهر 98، بیش از 90 درصد جمعیت استان تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی بودند.

تصویر وحشتناک خشکسالی در کرمان؛ جنوب بحرانی، شرق بحرانی‌تر| سایه خشکسالی بر سر ۹۱ درصد جمعیت استان

اگرچه بارش بیش از حد معمول در سال آبی گذشته اوضاع خشکسالی را در کرمان بهتر کرده بود اما به نظر می‌رسد سال آبی جاری آنقدر کم باران هست که پربارشی پیشین را جبران کند. خصوصا که بر اساس پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی که سه روز پیش منتشر شد، در ماه‌های بهمن تا اردیبهشت هم قرار نیست شاهد بارش چشمگیری در استان باشیم و شاید نهایتا حدود پنج میلیمتر باران در استان ببارد.

WhatsApp Image 2021 01 25 at 5.17.19 PM

کاهش بیش از 90 درصدی بارش در هفت شهرستان

گزارش سازمان هواشناسی از میزان بارش‌ها همچنین نشان می‌دهد وضعیت شهرستان‌های جنوب و جنوب‌غربی استان کرمان بحرانی‌تر از دیگر مناطق است. به طوری که از میان 10 شهرستانی که بیشترین کاهش بارش را نسبت به میانگین بلندمدت داشته‌اند، 9 شهرستان در این منطقه هستند.

نام شهرستان درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت
ارزوییه 94.7
رودبار جنوب 94.2
قلعه گنج 93.5
فاریاب 93.2
منوجان 92.4
ریگان 92.2
کهنوج 91.2
عنبرآباد 88.2
بافت 87.2
جیرفت 85.3

 

نکته حائز اهمیت جدول بالا آنجاست که بیش از هفت شهرستان استان کرمان در بازه زمانی یک مهر تا پنجم بهمن، با کاهش بیش از 90 درصدی بارش در مقایسه با حد معمول روبرو شدند.

البته در این میان میزان بارش در شهرستان‌های کوهبنان با 60.4، زرند با 28.9 و راور و انار با 28.3 درصد افزایش نسبت به میانگین بلندمدت، بهتر از سایر نقاط استان گزارش شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63208
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.