مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی مدعی شد


ریگ یلان خراسان جنوبی گرم‌تر از ریگ سوخته کرمان است

ریگ یلان خراسان جنوبی ریگ سوخته (گندم بریان) کرمان را سوزاند و عنوان گرم‌ترین نقطه جهان را از آن خود کرد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی گفت: براساس نتایج نهایی تحقیقات علمی، گرم‌ترین نقطه زمین در بیابان لوت خراسان جنوبی با ثبت زمینی دمای ۷۳.۵ درجه‌ای به ثبت رسید.
هادی شاه‌وردی افزود: گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی تیرماه سال گذشته در اولین رویداد ثبت زمینی دمای سطح زمین در ایران، به ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در قسمتی از بیابان لوت واقع استان خراسان جنوبی پرداختند و دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین توسط گروهی ۱۰ نفره به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شد.
او مدعی شده پس از بررسی‌های نهایی برداشت‌های اولیه و پژوهش‌های متعدد اکنون مشخص شد گرم‌ترین نقطه کره زمین در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان خراسان جنوبی واقع است.
شاه‌وردی گفت: بر اساس نتایج نهایی بدست آمده بیشینه دمای ثبت شده در بین نقاط مورد آزمون ۷۳.۵ است که در ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر روز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفته قبل از انجام این پروژه، گرم‌ترین نقطه زمین براساس تصاویر ماهوره‌ای مشخص شده در ایران منطقه گندم بریان شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که براساس مطالعات و پژوهش‌های علمی جدید گرم‌ترین نقطه زمین در خراسان جنوبی است.
شاه‌وردی افزود: ثبت گرم‌ترین نقطه زمین در خراسان جنوبی می‌تواند منشا توسعه استان در زمینه گردشگری و جذب توریست باشد چرا که بیابان لوت خراسان جنوبی علاوه بر گرم‌ترین نقطه زمین، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان را دارد و در حاشیه این دمای بالا، تمدن و زندگی، نیز در روستای دهسلم وجود دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107447
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.