صبح امروز؛


تعدادی از کشاورزان جلوی سد جیرفت تجمع کردند

صبح امروز سه شنبه بیست و پنجم مهرماه تعدادی از کشاورزان شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد به نمایندگی از همه کشاورزان جنوب استان کرمان برای مطالبه حق آبه‌شان که سال‌هاست بر روی آنها بسته شده جلوی سد جیرفت تجمع کرده و خواستار مطالبه‌شان شدند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایلنا، فرود رفعتی یکی از فعالان حوزه محیط‌زیست در این باره گفت: امروز کشاورزان سنتی که در اسناد مالکیتشان ذکر شده که دارای حق آبه از هلیل‌رود هستند تجمع کردند. این افراد همگی به لحاظ قانونی دارای حق آبه‌اند ولی از زمان احداث سد جیرفت تقریباً چند سال است که این حق آبه برای آنها از پشت سد رهاسازی نشده است.

رفعتی ادامه داد: حتی روستاهایی که در 5 کیلومتری این سد قرار دارند اینها نیز از حق آبه‌شان محروم‌اند. بعد از ایجاد سد و کم‌شدن آب هلیل‌رود کشاورزان مجبور به حفر چاه شدند که همین چاه‌ها هم منجر به کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و فرونشست زمین شد.

او افزود: بارها کشاورزان از طریق مسئولان شهری، استانی و همچنین نمایندگان مجلس پیگیر حق آبه‌شان شده‌اند؛ اما تاکنون بی‌نتیجه مانده است. امروز ما برای حق آبه محیط زیستی جازموریان و کشاورزان سنتی اینجا آمده بودیم. وقتی آب در پشت سد ذخیره است چرا حق آبه کشاورزان را رهاسازی نمی‌کنند. سالانه 5000 هزار میلی‌متر از آب این سد بدون یک مگاوات تولید برق تبخیر می‌شود. پس این سد چه کاربردی دارد وقتی حق آبه کشاورزان و محیط‌زیست رهاسازی نمی‌شود؟

او گفت: اگر آب سد رهاسازی شود سطح آب‌های زیر زمینی هم‌ افزایش می‌یابد و از فرونشست زمین جلوگیری می‌شود و محیط‌زیست دوباره احیا می‌شود.

در ادامه هم یکی از کشاورزان به ایلنا گفت: امروز برای حق آبه کشاورزی‌مان جلوی سد جیرفت تجمع کردیم. با خشک‌شدن هلیل‌رود و ایجاد گردوخاک در جنوب استان حتی نمی‌توانیم نفس بکشیم.

ذبیح‌الله سالاری ادامه داد: فاصله روستای ما تا سد جیرفت کمتر از 3 کیلومتر است و حدود 15 سال است دریچه سد تنظیمی را بسته‌اند و برای رهاسازی حق آبه کشاورزان بازش نمی‌کنند.

او گفت: تالاب جازموریان دو و نیم برابر دریاچه ارومیه وسعت دارد که این همه برای خشک‌شدنش سروصدا می‌کنند. ما معیشتمان به این حق آبه بسته است. قبل از ایجاد سد و حتی قبل از بسته‌شدن دریچه آن زمستان‌ها اینجا جایگاه مرغان مهاجری بود که از سیبری می‌آمدند و انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را اینجا داشتیم. الان هیچ نوع گیاه و جانوری وجود ندارد. طبق اعلام کارشناسان محیط‌زیست 30 درصد از گردوغبار جنوب استان کرمان به دلیل خشک‌شدن جازموریان است.

این کشاورز ادامه داد: آب را از کشاورز می‌گیرند و به معدن دار می‌دهند. 13 شهرستان جنوب استان کرمان درگیر این بی‌آبی هستند. هیچ مسئولی امروز برای شنیدن صدای ما نیامد و حتی فرماندار جیرفت که در جریان بود هم نیامد. آب منطقه‌ای کرمان و وزارت نیرو در حق کشاورزان جنوب استان بد کردند.

در تماسی که خبرنگار ایلنا با فرماندار جیرفت داشت او از تجمع کشاورزان و مشکلات موجود ابراز بی‌اطلاعی کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110015
4 نظرات
  1. محمد می گوید

    تو جیرفت عدالت نیست .ما با معدن مس سرگز سر ملکمان که تخریب کرد و درختاش قط کر مشکل داریم حتی نماینده معدن بخاطر تخریب بازداشت شد .تو دادگاه میگن اصلا ملکی وجود نداشته .چون حرف اول پول وپارتی می زند .آخرش میشه خون وخونریزی

  2. پرویز می گوید

    تمام باغهاونخیلات مادودشدرفت هوا!کاش دولت یه فکری میکرد

  3. پرویز می گوید

    کشاورزان همه ازناچاری شهرنشین کارگرشدن

  4. سیاوش می گوید

    باسیمان وسرمایه ایران در فغانستان سد سازی میشود که توسط همین سدحق آبه ایران داده نمیشدباز امروز درمقاله ای ازهدیه 30ملیون دلاری ایران به افغانستان جهت سدسازی صحبت میشود واین هم حال وروز کشاورزان ما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.