عملکرد ضعیف جهاد کشاورزی شمال در مواجه با آفات


کرم برگ‌خوار به جان مزارع ذرت استان افتاد

محصول ذرت استان درگیر آفتی جدید شده.آفتی که از ارزوئیه شروع و حالا به مزارع ذرت فاریاب و عنبرآباد رسیده است. پیگری‌های این رسانه نشان می‌دهد که علاوه بر مزارع استان کرمان مزارع ذرت هرمزگان و فارس هم درگیر این آفت شدند.

گزارش| مرضیه‌قاضی‌زاده
صدا از کسی در نمی‌آید. زارعان ارزوئیه در بهت فرورفتند. انگار نوار زندگی‌شان با افت جدید پیچ‌خورده. همه مزارع درگیر شدند. این یعنی اقتصاد شهرستانی که زارعانش یا پنبه کاشته بودند یا ذرت، فلج شده. مسئول جهاد کشاورزی شهرستان هنوز نمی‌داند آفت از چه نوعی است. زارعان در بی‌اطلاعی کامل از هر نوع سمی که توانستند استفاده کردند، سه بار، چهار بار و حتی تا پنج بار محصول در هکتار سم‌پاشی شده و هیچ. کرم از ساقه‌ها به درون ذرت رسیده و همه جای گیاه به جز ریشه تغذیه کرده. دیگر فقط ارزوئیه نیست، آفت از شمال به جنوب منتقل شده و حالا همه مزارع استان از فاریاب و عنبرآباد درگیر شدند.

جهاد کشاورزی شمال، نوع آفت را تشخیص نداد

کرم همه مزرعه را گرفته. لای شکاف هر ساقه‌ای که باز می‌کند اثرات کرم‌خوردگی را می‌بینی. هر کس پول داشته و مزرعه‌اش بزرگ با پهپاد سم‌پاشی کرده. الباقی به هر روشی که توانستند سم زدند. نه یک‌بار، تعداد دفعات سم‌پاشی در مزارع تا ۵ بار هم رسیده و هنوز هیچ‌کس اثر خاصی ندیده. نه کشاورز می‌داند این آفت چیست و نه حتی متولی حمایت از کشاورزان که سازمان جهاد کشاورزی باشد. یوسف پورعبدالله، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان می‌گوید آفت جدید و ناشناخته است: «اسم آفت هنوز مشخص نیست و باید شناسایی شود، سه بار از سازمان حفظ نباتات آمدند و نمونه برای شناسایی آفت برده‌اند، اما هنوز شناسایی نشده و ما از همان زمان توصیه‌های سازمان حفظ نباتات و سم‌پاشی‌ها و نصب تله را انجام دادیم.»

کشاورز هنوز هیچ تأثیری از این سم‌پاشی‌ها ندیده. هیچ‌کس نمی‌داند چه کند حتی کشاورزان عمده. گلستان یکی از عمده مزرعه‌داران این خطه است که ۴۰۰ هکتار زمین زراعی دارد. از هر سمی که توانسته استفاده کرده، بعضی قسمت‌ها را یک‌بار و برخی دیگر را تا سه یا حتی ۵ بار با پهپاد سم زدند. اینکه چقدر تأثیر داشته؟ جوابش هیچ است. ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار این شهرستان زیر کشت ذرت رفته، تنها و نقطه شمال که ذرت می‌کارد و کل بازار تأمین شمال استان را به دوش می‌کشد. پارسال نزدیک ۹۰ هزار تن ذرت از این خطه برداشت شد، امسال اما مشخص نیست. پیش‌بینی پورعبدالله‌ این است که حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد افت عملکرد وجود داشته باشد. این عدد البته دقیق نیست، هنوز کامل منطقه پایش نشده است.

 آفت از شمال به جنوب استان منتقل شد

آفت از شمال استان به سمت جنوب کشیده شده. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب تأیید می‌کند که مزارع منطقه فاریاب باتوجه‌به انتقال آفت از ارزوئیه درگیر این آفت شدند. نماینده سازمان حفظ نباتات روز گذشته از مزارع منطقه فاریاب بازدید داشته و تا چند ساعت دیگر برای رصد بیشتر وارد ارزوئیه می‌شود. پیمان نامور، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب می‌گوید ردیابی این آفت در فاریاب و عنبرآباد گزارش شده و خوشبختانه هنوز نتیجه مثبتی از ردیابی‌های خود در رودبار جنوب دریافت نکردیم. به گفته نامور چندگونه برگ‌خوار در مزارع جنوب دیده شده و فقط همین یک نوع آفت نیست، اما این گونه جدید در بخش‌های قابل‌توجهی از فاریاب و قسمت‌هایی از عنبرآباد دیده شده. برخلاف شمال کرمان، نوع آفت در جنوب استان تشخیص‌داده‌شده است. نامور نوع این آفت را «کرم برگ‌خوار پاییزی» اعلام می‌کند و می‌گوید مؤسسه گیاه‌پزشکی نیز این آفت را تایید کرده است. طبق توضیحات نامور هیچ سابقه مطالعاتی در خصوص این آفت وجود ندارد و بایستی هر چه سریع‌تر مطالعاتی در خصوص سمومی که روی این آفت تأثیرگذار هستند انجام شود. بااین‌حال در وضعیت فعلی استفاده از مخلوط حشره‌کش آوانت وسایپرمترین و همین‌طور استفاده از حشره‌کش مالاتیون توصیه شده است. طبق اطلاعات این رسانه نه فقط در کرمان بلکه بخش‌هایی از مزارع استان فارس و هرمزگان نیز درگیر این آفت شدند. موضوعی که به‌احتمال زیاد تولید محصول استراتژیک ذرت در سال زراعی جدید را دچار مشکل می‌کند، حال‌آنکه جنوب کرمان به‌تنهایی جز ۵ استان اول تولیدکننده ذرت است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109820
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.