یادداشتی از ارسلان شجاعی


غفلت از مشاوره در برنامه‌ریزی واحد‌های تولیدی

عدم برنامه‌ریزی موثر و بهره‌مندی از مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف، یکی از مهمترین مشکلات تولید‌کنندگان داخلی به خصوص در استان کرمان است. بسیاری از واحد‌های صنعتی ما در استان از توانایی‌های بالا و مزیت‌های رقابتی خاصی بهره‌مند هستند. اما متاسفانه به دلیل عدم شناخت توانمندی و عدم برنامه‌ریزی مناسب جهت معرفی محصولات و ورود به بازار‌های مختلف در زمینه کسب سهم بازار و رشد بنگاه خود با مشکل مواجه‌اند.

متاسفانه شاید نگاه ویژه‌ای که در استان به صادرات محصولات کشاورزی علی‌الخصوص پسته و خرما می‌شود باعث شده است دیگر محصولات استان که توان حضور در بازار‌های بین‌المللی را دارند، دیده نشوند. این امر و همچنین عدم تمایل و گاهی عدم آگاهی برخی از تولیدکنندگان استان باعث شده است بحث صادرات در سایر محصولات تولید شده در استان مورد غفلت قرار گیرد. بدون شک اکثر محصولاتی که در استان تولید می‌شوند می‌توانند در جهت رشد با برنامه‌ریزی مناسب و همچنین با توانمندسازی و ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز برای واحدهای تولیدی به سمت و سوی صادرات و بازارهای بین‌المللی گام بردارند. اما دلایل فرهنگی که در بین مدیران واحدهای تولیدی حاکم است منجر به عدم ورود به بازارهای خارجی و امر صادرات شده است. صادرات امروزه یک امر کاملا علمی و تخصصی است که در ابتدا مستلزم ایجاد خودباوری در واحدهای تولیدی است که پتانسیل توسعه بازار و ورود به بازارهای صادراتی را دارند و در گام بعدی نیاز است که با برنامه‌ریزی مناسب به ایجاد زیر ساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز واحد خود برای ورود به بازارهای صادراتی بپردازد.
سپس با مطالعات علمی و تحقیقات بازار به صورت تخصصی و شناخت بازارهای صادراتی مناسب همچنین ورود هدفمند و با برنامه می‌توان به صادرات موفق پرداخت. در صورتی که مراحل انجام صادرات به درستی و با علم و مطالعات انجام شود اطمینان به دست آمدن سهم از بازارهای بین‌المللی به سهولت امکان پذیر است و این امر باعث رشد بنگاه و همچنین رشد اقتصادی کشور عزیزمان خواهد شد.
بی‌شک پرداختن به صادرات بدون مطالعات علمی و برنامه‌ریزی منتج به عدم استمرار در صادرات و صادرات مقطعی خواهد شد و سرمایه‌گذاری برای این مهم توجیه چندانی ندارد. پس برای ورود به صورت دراز مدت به بازارهای صادراتی نیاز به نگاه بلند مدت و مطالعات علمی و تحقیقات بازار به صورت تخصصی می‌باشد.
میتوان گفت یکی از مهمترین عوامل برای موفقیت و رشد تولید همچنین ورود به بازارهای بین‌المللی، نگاه علمی و تخصصی به امر صادرات است.این امر باید همواره به صورت به روز انجام شود تا بتواند موجب افزایش سهم بازار گردد. رویکرد صادرات یک رویکرد تخصصی و علمی است و تولیدکنندگانی که نگاه به صادرات بلند مدت دارند نیاز است تا با برنامه‌ریزی مناسب و تحقیقات بازار علمی جهت ورود به بازارهای مناسب صادراتی ورود کنند که این امر باعث صادرات بلند مدت می‌شود، یکی دیگر از مهمترین فوایدی که انجام صادرات به صورت تخصصی دارد این است که وقتی که محصولات به بازارهای بین‌المللی ورود می‌کنند با توجه به رقابتی بودن بازارهای بین‌المللی، توان رقابتی از لحاظ کیفیت را دارند. همچنین استمرار در صادرات علاوه بر افزایش کیفیت محصولات می‌تواند به افزایش مزیت‌های رقابتی از جمله بسته‌بندی، استانداردها و … کمک کند که این باعث می‌شود سطح کیفی محصولات جهت ارائه به بازارهای داخلی نیز افزایش یابد.
رشد صادرات در محصولات مختلف کمک می‌کند که ۲ محصول اصلی صادرات شده از استان یعنی خرما و پسته بتوانند به سمت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده جهت صادرات بروند. با توجه به اینکه ذکر شد ۲ محصول اصلی صادراتی استان خرما و پسته هستند اما با مطالعاتی که صورت می‌گیرد و آمارها نشان می‌دهد که سهم این ۲ محصول از بازارهای منطقه و بازارهای بین‌المللی خیلی پایین‌تر از توان استان است، نیاز است در بحث صادرات خرما و پسته نیز نگاه علمی‌تر و تخصصی‌تر حاکم شود. نیاز است برای رشد اقتصادی و رشد واحدهای تولیدی استان به محصولات با کیفیت‌تر و محصولات دیگری جز خرما و پسته و همچنین محصولاتی که از فراوری این ۲ محصول نشات می‌گیرند، پرداخته شود تا بتوانیم رشد اقتصادی بالاتری را برای استان و کشور کسب کنیم.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107758
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.