نقش کلیدی روابط عمومی در پیشبرد حدنگاری

یادداشتی از محمدسعید ابراهیمی_ مسئول روابط عمومی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان سیرجان

واحد روابط عمومی در سازمان‌های مختلف مسئولیت برقراری ارتباط دو‌سویه با جامعه هدف و اطلاع‌یابی و نیز اطلاع‌رسانی را بر‌عهده دارد که در این میان عنصر اطلاع‌یابی و افکارسنجی از اولویت بیشتری برخوردار است.

این بخش همچنین بازتاب‌دهنده هویت سازمان است و نقش قابل توجهی در ترسیم چهره و تصویر بیرونی یک سازمان ایفا می‌کند.

روابط عمومی هنر مردم‌داری است و از این رو یک واحد روابط عمومی موفق می‌بایست به شناخت دقیق از مخاطب نائل آمده و ضمن اطلاع از خواسته‌ها و انتظارات جامعه از سازمان متبوع، یافته‌های خود را بی کم و کاست، به مدیران منتقل نماید.

نهاد روابط عمومی به ویژه در سازمان ثبت اسناد و املاک از اهمیت شایانی برخوردار است و نظر به متقاضی محور بودن حدنگاری و ضرورت ترغیب و اقناع جامعه هدف در راستای اخذ اسناد مالکیت، روابط عمومی ادارات ثبت اسناد می‌توانند و باید نقش معتنابهی در پیشبرد حدنگاری و به ویژه حدنگاری اراضی کشاورزی ایفا نمایند.

بررسی‌ها نشانگر آن است که ریشه اصلی فاقد سند بودن بخش عمده اراضی کشاورزی کشور، عدم آگاهی از مزایای پرشمار اخذ سند رسمی مالکیت و نیز تبعات سهمگین معاملات به وسیله قولنامه‌های عادی می‌باشد که رفع این نقیصه در گرو پویایی روابط عمومی ادارات ثبت اسناد می‌باشد.

روابط عمومی ادارات ثبت اسناد می‌بایست با جهاد تبیین و آگاهی‌بخشی به کشاورزان محترم در خصوص امتیازات اسناد رسمی مالکیت از جمله کاهش اختلافات و دعاوی ملکی، امکان وثیقه‌گذاری جهت اخذ تسهیلات بانکی و نیز جلوگیری از دست‌اندازی زمین‌خواران و سودجویان، گام بلندی در جهت ترغیب مالکین به اخذ سند مالکیت و تحقق صد درصدی حدنگاری به عنوان مطالبه راهبردی مقام معظم رهبری بردارند.

در کنار عدم آگاهی از مزایای اسناد رسمی مالکیت، شایعات و اطلاعات نادرست درباره اسناد مالکیت کشاورزی از جمله باور اشتباه مبنی بر اخذ مالیات از دارندگان این نوع اسناد نیز از دیگر علل و عوامل عدم اقبال مالکین به اخذ سند مالکیت به شمار می‌آید که در این فقره نیز روشنگری و مقابله با انگاره‌های نادرست بر عهده روابط عمومی واحدهای ثبتی است و توفیق در این زمینه تاثیر به سزایی در گرایش مالکین به دریافت سند مالکیت دارد.

همانگونه که از نظر گذشت، تحقق کامل حدنگاری و خاصه حدنگاری اراضی کشاورزی به سبب ماهیت متقاضی‌محور، بیش از هر چیز نیازمند تبیین شایسته مزیت‌های اسناد مالکیت کاداستری با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها و ابزارهای ارتباط جمعی به منظور متقاعدسازی مالکین می‌باشد که این مهم جز از رهگذر ارج نهادن و تقویت نهاد محوری روابط عمومی میسّر نمی‌گردد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=104333
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.