معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اعلام کرد


آژیر قرمز مالاریا در جنوب کرمان به صدا درآمد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به اشاره به افزایش موارد ابتلا به مالاریا گفت: اتباع افغانستانی و پاکستانی غیرمجاز نقش اصلی در انتقال بیماری دارند.

 به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، طاهره بیگ‌زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۱۷ نفر در ۸ شهرستان جنوبی استان کرمان به این بیماری مبتلا شده‌اند، گفت: ۳ نفر در شهرستان رودبار جنوب شامل ۲ پاکستانی و یک افغانستانی و ۵ نفر در شهرستان کهنوج شامل ۴ پاکستانی و یک افغانستانی و در شهرستان جیرفت ۹ نفر شامل ۸ افغانستانی و یک سرباز ایرانی که از محل خدمت خود در مرز سراوان به شهر خود بازگشته بود، به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 اجرای پویش خانه‌به‌خانه

 بیگ‌زاده معضل ورود اتباع خارجی غیرمجاز از کشورهای همسایه جنوب شرقی به کشور و انتقال آن‌ها از طریق استان سیستان و بلوچستان را دلیل شیوع و افزایش آمار مبتلایان به مالاریا عنوان کرد و افزود: پویش خانه‌به‌خانه در مناطق رودبار جنوب، اسلام‌آباد و زهکلوت به‌منظور بیماریابی در حال اجراست.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار داشت: از طریق شوراهای اداری شهرستان‌های جنوبی و نیز ائمه جمعه این مناطق، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی‌های لازم به مدیران و مردم صورت‌گرفته است.

 او افزود: از پلیس خواسته‌ایم تا در صورت دستگیری باندهای اتباع خارجی غیرمجاز، هماهنگی لازم با این معاونت، جهت تهیه نمونه‌گیری و تهیه لام آزمایشگاهی جهت بررسی در آزمایشگاه‌های مرتبط و بیماریابی صورت پذیرد.

 بیگ‌زاده گفت: دوره ۴ روزه بازآموزی آموزشی ویژه کادر آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و بیمارستان‌های جنوب استان، برای اولین‌بار در کشور نیز به‌منظور تقویت بنیه علمی کادر آزمایشگاه‌ها، برگزار شده است.

لزوم افزایش اعتبارات

 او با اشاره به هزینه‌های بالای بیماریابی، تهیه لام و تجهیزات آزمایشگاهی و سم‌پاشی خواستار توجه ویژه وزارت بهداشت در خصوص تخصیص به‌موقع و افزایش اعتبارات مرتبط شد.

 بیگ‌زاده، جمعیت تحت پوشش این دانشگاه را یک میلیون نفر اعلام کرد و گفت: جمعیت اتباع خارجی غیرمجاز که تا کنون شناسایی شده‌اند ۲۰ هزار نفر است.

 او تصریح کرد: اتباع غیرمجاز که برخی از آن‌ها در افغانستان به طور ناقص درمان می‌شوند و تا چندین هفته می‌توانند ناقل انگل مالاریا باشند، متأسفانه دائماً و به طور قاچاقی در حال جابه‌جایی و انتقال به سایر شهرها است که این امر می‌تواند در انتقال بیماری‌ها، خطرآفرین باشد.

 او خواستار مشارکت همگانی در خصوص شناسایی کلونی‌های اتباع خارجی غیرمجاز برای بیماریابی و کنترل آن شد.

 فعالیت ۴۸ پایگاه سلامت شهری

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار داشت: در حال حاضر ۴۸ پایگاه سلامت شهری، ۹۰ مرکز جامع سلامت، ۴۲۵ خانه بهداشت روستایی و نیز ۷ مرکز بهداشت در شهرستان‌های تابعه این دانشگاه مشغول ارائه خدمات بهداشتی به مردم هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107245
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.