مرکز آمار نرخ تورم ماهانه در آذر را ۱.۹درصد برآورد کرد


تورم ماهانه گروه خوارکی‌ها «صفر»

طبق داده‌های مرکز آمار در ماهی که قیمت دلار حدود ۸درصد و سکه تمام حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. تورم ماهانه در کشور ۱.۹درصد بوده است. این درحالی است که برخی اقتصاددانان بر این باورند که رشد شاخص دلار معیاری برای افزایش قیمت‌ها است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از مرکز آمار ایران،  نرخ تورم ماهانه آذر ١٤٠١ به ١,٩ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است.  تورم ماهانه در مهرماه ۳درصد، در آبان‌ماه ۲.۱درصد و در آذرماه ۱.۹ درصد بوده که نشان‌دهنده نزولی بودن نرخ تورم در فصل پاییز است. به طوریکه  تورم این ماه در سال جاری، کمترین سطح از تورم ماهانه  بوده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» صفر درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ٣.٣ درصد بوده است.در این گروه نان و غلات یک‌درصد، شیر و پنیر و تخم مرغ ۱.۳درصد، سبزیجات و حبوبات ۱.۹ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه ۱.۷ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در مقابل، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها تورم منفی۲.۴ و میوه و خشکبار تورم منفی ۲.۵درصدی را ثبت کرده‌اند.

در بین ۱۲ گروه کالایی بهداشت و درمان با حدود ۸.۸درصد تورم ماهانه، بیشترین افزایش را در میان گروه‌ها به خود اختصاص داده که به نظر می‌رسد این افزایش به دلیل بالارفتن قیمت دارو بوده است.

در این ماه نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ۲.۱ درصد و ۱.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل برای خانوار‌های شهری بدون تغییر و برای خانوار‌های روستایی ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم ماهانه در آذرماه در شرایطی به ثبت رسیده که نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌های کشور با افزایش مواجه بوده است، بر اساس اطلاعات مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ۱۴۰۱ به عدد ۴۸.۵ درصد رسیده است؛ دکه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴.۰ واحد درصد افزایش یافته است. طبق این گزارش خانوار‌های کشور، میانگین ۴۸.۵ درصد بیشتر از آذر ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.  

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=99798
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.