مرکز آمار گزارش نرخ تورم نقطه‌ای شهریور را اعلام کرد


 تورم کرمان کمتر از ۲۵ استان دیگر کشور

نرخ تورم نقطه‌ای کرمان به پایتخت نزدیک شده. کرمان بعد از خوزستان، تهران، بوشهر، سیستان و بلوچستان کمترین نرخ تورم کشور را داشته است. از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور امسال قیمت متوسط کالاها در کرمان ۳۷.۶ درصد افزایش قیمت داشتند.

به گزارش کرمان‌نو طبق گزارش مرکز آمار، به‌غیراز سیستان و بلوچستان، نرخ تورم کرمان از تمامی همسایگانش کمتر بوده است. افزایش قیمتی که ۲ واحد درصد نسبت به تورم متوسط کشور (۳۹.۵) کمتر است.
بیشترین نرخ تورم کشور مربوط به استان یزد است و این استان با ثبت تورم ۵۱.۳ درصد بیشترین افزایش قیمت‌ها را از شهریور پارسال تا امسال تجربه کرده است. تورم استان فارس نیز در این بازه زمانی یک‌ساله برابر ۳۸.۷ درصد و استان خراسان جنوبی برابر ۴۲.۲ درصد و هرمزگان برابر ۳۸.۷ درصد است.

 در بازه زمانی یک‌ساله شهریور امسال تا شهریور پارسال بیشترین افزایش قیمت مربوط به کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده و تورم این گروه به طور متوسط ۴۰.۵درصد و تورم گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی برابر ۳۷.۸درصد بوده است.
در کرمان نیز به‌تبع کشور، کالاهای غیرخوراکی و خدمات افزایش قیمت بیشتری داشتند و تورم این بخش برابر ۳۸.۶درصد بوده است. گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز در کرمان برابر ۳۶.۵درصد افزایش قیمت داشتند که این میزان افزایش تقریباً ۲ واحد درصد کمتر از میانگین کشوری است.

 در میان دسته کالاهای غیرخوراکی و خدمات، بیشترین افزایش قیمت مربوط به بخش خدمات حمل‌ونقل عمومی با افزایش قیمت ۵۷.۳درصد و بعد از آن هم هتل و رستوران با افزایش قیمت ۵۵.۴درصد بوده است. طبق این گزارش مسکن نیز افزایش قیمتی برابر ۳۸.۷درصد از شهریور پارسال تا شهریور امسال داشته است.

 در گروه کالایی خوراکی‌ها آشامیدنی‌ها اما بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوشت قرمز و ماکیان با افزایش قیمتی بیش از ۸۷ درصد و بعد از آن هم گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن با افزایش قیمتی برابر ۸۵.۵ درصد بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109220
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.