انتقاد نماینده رفسنجان و انار از عملکرد شرکت ملی مس:


شرکت ملی مس ۳۰ میلیون مترمکعب آب را از دشت‌های رفسنجان مصرف می‌کند

 نماینده رفسنجان و انار در مجلس گفت: علی‌رغم آسیب‌هایی که شرکت ملی مس به آب، هوا، خاک، کشاورزی، دامداری و سلامت مردم غرب شهرستان رفسنجان وارد کرده، کوتاهی که در برابر مسئولیت‌های اجتماعی دارد، برای ما قابل‌تحمل نیست.

 به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام حسین جلالی در سخنانی اظهار کرد: در نشستی که در روزهای اخیر با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان کشوری و نمایندگان معادن استان کرمان داشتیم، موضوع راه‌آهن رفسنجان بررسی شد. شرکت ملی مس معتقد بود صرفه اقتصادی ندارد؛ اما مصوبه سفر رئیس‌جمهور بر این است که راه‌آهن باید با مشارکت این شرکت انجام شود که ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هم نیاز دارد؛ اما شرکت ملی مس متقبل نمی‌شود.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این طرح علی‌رغم انجام مطالعات، کُند پیش می‌رود، گفت: پیشنهاد دادیم فعلاً از باغین تا منطقه ویژه اقتصادی را ریل‌گذاری کنند و سال آینده هم فاز بعد را در دستور کار بگذارند که مقرر شد مهندس داوودی معاون راه‌آهن ظرف مدت پنج‌روز بررسی لازم در خصوص مسیریابی و فاصله و اعتبار لازم را انجام و گزارشی به معاون اجرایی داده شود که اگر عملیاتی است، اجرا را شروع کنند در غیر این صورت مصوبه سفر ریاست‌جمهوری را منتفی اعلام کنند و فعلاً بحث راه‌آهن به موضوع امکان‌سنجی منتقل شد.

 جلالی با اشاره به مقاومت مسئولان شرکت ملی مس در زمینه اجرای این پروژه، در ادامه بیان کرد: مس به‌واسطه سدی که بالادست رفسنجان زده، ۳۰ میلیون مترمکعب آب رفسنجان را جمع‌آوری کرده و مانع از رسیدن آب به دشت رفسنجان شده و سفره‌های زیرزمینی خصوصاً در غرب رفسنجان را خشک کرده و حقابه رفسنجان را هم نمی‌دهد.

 نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اضافه کرد: همچنین به‌واسطه آلایندگی شدیدی که شرکت ملی مس در فضای رفسنجان منتشر کرده؛ دامداری، کشاورزی، سلامت مردم و شهر در معرض خطر جدی است و آرسنیک ناشی از فلزات سنگین در آب رفسنجان چندین برابر میانگین مجاز است، این کوتاهی‌ها در برابر مسئولیت‌های اجتماعی که دارد قابل‌تحمل نیست؛ چراکه در حق مردم رفسنجان و انار ظلم می‌کند.

 جلالی تأکید کرد: شرکت ملی مس حق ندارد از مسئولیت‌ها و وظایفی که دارد شانه خالی کند و انتظار می‌رود مدیریت جدید جبران کند و موضوع راه‌آهن، نیروگاه، جاده‌ها و صنایع پایین‌دستی مس را جدی گرفته و نسبت به اجرای آنها اقدام کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=108751
13 نظرات
  1. احمد می گوید

    شما …. فقط بلدین دروغ بگین رفسنجان اب کجا بود همه ابها مصرفی مس سرچشمه داره از دشت مظلوم وبینوای شهربابک غارت میشه میره بعد از کارخانه پست سد بعد میره باغات پسته

  2. کرمان می گوید

    آقای نماینده اگه نمیدونی بدون.اون آبی که میگی ازشهربابک برای معدن سرچشمه تامیین میشه اگه گله وناراحتی باشه ازجانب شهربابکی هاست نه شما…بازم دم شماگرم که این چیزارومیگی ازنماینده ماکه بخاری درنمیشه

  3. علی می گوید

    اب پشت سد همون ابی هست که ازدشت خاتون اباد شهربابک میاد برای شرکت مس قبل ازشما باید وظیفه اجتماعیشو نسبت به خاتون اباد شهربابک انجام بده فاصله شرکت مس تا خاتون اباد سیوپنج کیلومتره بارفسنجان پنجاه کیلومتر

  4. محمد می گوید

    این تا حالا کجا بوده دم انتخابات پیداش شده مردم شناس شده

  5. ولی الله می گوید

    این دیگه زیاده خواهی شماست نه شرکت مس….
    البته دم انتخابات هم هست بی تاثیر نیست

  6. ج می گوید

    تف به شرف نداشتت جلالی بی همه چیز!
    اون آب شهربابک و دشت خاتون آباد هست که ۵۰ سال دارین مفت مفت میخوربن! غربتای وحشی رفسنجونی!

  7. علی می گوید

    شما که از چپاوول معادن آذربایجان توسط کرمانی ها و انتقال آن برای فرآوری در کرمان سینه چاک می‌کردید و این دزدی را تایید و اعمال نفوذ باند هاشمی و ایرانشهری ها تایید می‌کردید
    چه شده آقای شاه دزد

  8. علیرضا می گوید

    آب که سربالا برود قورباغه ابوعطا میخواند.
    شرکت مس سرچشمه آب خود را با حفر17حلقه چاه عمیق دردشت خاتون آباد شهرستان شهربابک،تامین میکند.وباعث خشکیدن دهها رشته قنات در منطقه شده است.رفسنجان آب خوردن هم ندارد چه برسد که بخواهد آب می سرچشمه را تأمین کند.

  9. مهدی می گوید

    این بنده خدا نمیدونه آب مصرفی کارخانه سرچشمه از کدام شهر میاد

  10. رستگار می گوید

    بنظر می‌رسد جناب جلالی پایان دوره تازه یادش افتاده که در مقابل مردم مسول است، اگرچه همکاری آقای مهدی زاده دوست آقای جلالی نبود مشکل پمپ بنزین هم حل نمی شد.

  11. سعید می گوید

    مردک آب مس از دشتهای شهربابک میاد

  12. سید رضا می گوید

    … خوردی تو روحت

  13. اصغر می گوید

    40ساله آب شهربابک رو شرکت مس استفاده می‌کنه.
    کرمان نو چرا در مورد شهربابک ننوشتی؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.