رییس اتاق بازرگانی:


صادراتی که استان داشته، ارزش افزوده بالایی ندارد و ناپایدار است

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان در هشتاد و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع راهکار تولید صادرات محور ، گفت: در کرمان به تولید انبوه توجه می‌شود اما به ارزش افزوده توجه نشده است.

به گزارش کرمان‌نو، طبیب‌زاده با بیان اینکه هر سال در کرمان ۳ میلیارد دلار صادرات داریم و محصولات صادراتی و بازارهای هدف مشخص هستند، اذعان داشت که افزایش کمی تولید راهگشا نیست.
به گفته رییس پارلمان بخش خصوصی، بیشترین کالاهایی که از کرمان صادر می‌شود شامل خرما، پسته، مشتقات فولاد و مس است و این محصولات، بازارها و صادرکنندگان تغییری در این سال‌ها نداشته است.
طبق گفته طبیب‌زاده، صادراتی که استان داشته، ارزش افزوده بالایی ندارد و ناپایدار است. به طوری‌که سهم صادرات پسته با پوست و خشک از گمرکات کرمان در سال ۹۵ بالغ بر ۸۸ درصد، سال ۹۶ حدود ۶۳ درصد و ۹۷ حدود ۴۸ درصد و سال ۹۸ به ۶۱ و دوباره در سال ۱۴۰۰ به عدد ۴۴.۷ درصد رسیده که گویای ناپایدار بودن صادرات استان به دلیل عدم اتکا به محصول پسته به دلیل ناپایداری‌های جوی است. نکته دیگر آن که در سال ۱۴۰۰ برخلاف سال قبلش، ترکیه کشور اول صادراتی استان بوده که بیشتر هم کاتد مس به آنجا صادر شده که عملا ارزش افزوده بالایی ندارد.
در این جلسه کارشناسان اتاق بازرگانی، ارزش افزوده صادراتی استان را به طور متوسط کمتر از یک دلار به ازای هر کیلو صادرات اعلام کردند.
رییس پارلمان بخش خصوصی در این جلسه با بیان اینکه در سال جاری این تکلیف را گذاشته‌ایم و شفاف می‌گوییم برای صادرات تولیدمحور چه می‌خواهیم انجام دهیم تا در معرض قضاوت قرار گیریم، گفت: امیدواریم سیستم اجرایی و حاکمیتی تعهد و برنامه‌هایش را برای صادرات تولیدمحور مطرح کند تا تعبیر خوبی از تولید با کیفیت داشته باشیم و به فرمایشات مقام معظم رهبری هم توجه کرده باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=103599
1 نظر
  1. علی می گوید

    این گزارش قابل توجه اونهایی است که به اشتباه فکر می‌کنند استان کرمان ثروتمند است غافل از اینکه مثلا صادرات بوشهر بیست برابر استان کرمان هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.