آنچه در دلفارد جیرفت رخ داد


قتل چنار ۲۰۰ ساله برای کندوی عسل در دلفارد جیرفت

قطع درخت چناری که می‌گویند ۲۰۰ سال سن داشته در یکی از روستاهای منطقه خوش آب و هوای دَلفارد شهرستان جیرفت آن هم برای دسترسی به کندوی عسل سبب ناراحتی خیلی‌ها شده و مسئولان قضایی نیز به موضوع ورود کرده‌اند.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، وقتی به جنازه چنار قطع شده می‌رسیم، اگر اشک جاری شود گزاف نیست که ۲۰۰ سال پایداری را برای خاطر یک یا ۲ کیلو عسل چنین از بین ببرند بدون ذره‌ای تامل و توجه که چرا؟

درواقع آب رودخانه، حیوانات یا انسان‌ها طی چندین دهه وقتی که نهالی بود منشا نابودی درخت چنار نشدند اما امروز خبر می‌رسد بعد از ۲۰۰ سال پایداری، اره‌های آهنی با قدرت یک موتور برقی ساخت بشر امروز، توانسته برای یک هوس گذرای خوردن عسل آن را از پا در بیاورد و جسدش را بر فراز رودخانه سرنگون کند.

شاید در فیلم‌های مستند دیده باشیم که بومیان برخی روستاهای دورافتاده آفریقا بدون آسیب رساندن به درخت و حتی بدون اینکه کندوی عسل را کاملا از بین ببرند به میزان نیاز خود از داخل درخت به عسل دسترسی پیدا می‌کنند و ضمن برداشت سهمشان از طبیعت، طبیعت را آزار نمی‌دهند.

اما اینجا در میان کوهستان‌های سرسبز و گردشگرپذیر دلفارد که خود بهشتی در حاشیه مناطق گرم جنوب کرمان است، خبری از این همزیستی با طبیعت دیده نمی‌شود زیرا عده‌ای برای نابودی آن تیغ به دست گرفته‌اند.

قطع این درخت در فضای رسانه‌ای و افکارعمومی منطقه ناراحتی بسیاری ایجاد کرده و باورش هم سخت است که کسی به جان یک درخت کهنسال بیافتد که حق آب و گل در کنار رودخانه دارد و در دل خود میزبان زنبورهای عسل شده و ریشه هایش خاک را مستحکم کرده و برگ‌هایش نیز سایه رهگذران را و اکسیژنش موجودات زنده را مورد بذل قرار می‌دهد.

این درخت در محدوده روستای کرا در منطقه دلفارد قطع شده است.

دهیار باید پاسخگو باشد

بخشدار ساردوئیه شهرستان جیرفت، دهیار را مسئول می‌داند و تاکید می‌کند باید پاسخگوی اتفاق باشد؛ عباسعلی مسلمی به خبرنگار ایرنا گفت: قطع درخت مساوی با قتل یک انسان است.

وی افزود: جای درد دارد انسان‌هایی کوردل درختی با این قدمت که در تامین اکسیژن و زیبایی نقش دارد را قطع کنند.

مسلمی با تاکید بر اینکه پیگیری می‌کنیم افرادی که این تخلف را انجام دادند به سزای عمل خود برسند ادامه داد: در حال بررسی انگیزه این کار هستیم که البته با هر انگیزه‌ای که باشد بسیار کار شیطنت‌آمیز و ضد منافع عمومی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: این درخت بیش از ۲۰۰ سال عمر داشت و توسط منابع طبیعی پلاک گذاری شده بود.

دهیار: شخصا تا نتیجه نهایی پیگیرم

حسین ناصری دهیار روستای کرا نیز گفت: به دوستداران طبیعت اطمینان خاطر داده می‌شود پیگیر فرایند قضایی موضوع تا شناسایی عاملان، دستگیری و رسیدن به سزای اعمالشان خواهم بود و بی‌شک حفاظت از انفال وظیفه همگانی و انسانی همه ماست.

این در حالی است که رییس حوزه قضایی بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت نیز یکشنبه شب در خبری از احضار تعدادی از مسئولان محلی به دستگاه قضایی در زمینه قطع درخت کهنسال در منطقه گردشگری دلفارد شهرستان جیرفت خبر داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107301
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.