تشکیل کمیته راهبردی ورزش شرکت مس؛


باشگاه‌های مس به کمیته راهبردی امیدوار باشند؟

چند روزی از تشکیل کمیته ورزش مس می‌گذرد. ۶ فرد در این کمیته عضو هستند. ۶ عضوی که اگرچه ورزشی نیستند اما به‌نظر می‌رسد شرکت صنایع مس ایران سیاست برنامه‌ریزی و نظارت مالی را در برنامه خود در ارتباط با مدیریت باشگاه‌های ورزشی جای داده است. این کمیته کورسوی امیدی را برای ورزش باشگاه‎های مس ایجاد کرده و به گفته نژادزمانی مدیر عامل سال‌های دور باشگاه مس‌کرمان به شرط اینکه این کمیته در راه درست و سالم قدم بردارند و مجدد کانال کنترلی ایجاد نشود و اعضا اشراف کافی داشته باشند، می‌شود به این کمیته امید داشت.

به گزارش کرمان‌نو، بررسی سیاست‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در چند سال اخیر، به‌خصوص با آمدن علی رستمی به‌جای سعدمحمدی و در ادامه خرمی‌شاد نشان‌ می‌دهد این شرکت علاقه‌ای دیگر به باشگاه‌داری ندارد.

باشگاه‌های مس خصوصا در ۲ سال اخیر با مشکلات عدیده‌ی مالی روبرو بودند و هیچکدام نسبت به دیگری وضعیت بهتری نداشتند. 

البته بخشی از مشکلات این باشگاه‌ها مربوط به مسائل مدیریتی و فنی نیز بوده است. مثلا مس‌کرمان در طول ۶ ماه ۳ مدیرعامل عوض کرد. 

پس از سقوط مس به لیگ دسته‌ی یک پس از اینکه ماه‌ها نام‌های متعددی برای سرمربیگری این باشگاه برده شد در نهایت محمودی‌نیا سرمربی نارنجی‌پوشان کرمانی شد که او هم خیلی دوام نیاورد. حالا اکبر محمدی هدایت مسی‌ها را دارد. او که خودش کلی داستان و نقطه تاریک تا رسیدن به سرمربیگری مس‌کرمان در کارنامه دارد.   

مس‌کرمان با همین شرایط بود که فصل گذشته به لیگ دسته‌ی یک سقوط کرد. کنار هم  قرار گرفتن این پازل‌ها بیانگر بی‌توجهی شرکت مس به ورزشش بوده است.

کمیته راهبردی چقدر می‌تواند واقعی باشد؟

حالا اما شرکت مس تصمیم به تشکیل کمیته راهبردی ورزش مس گرفته است و ۶ نقر را نیز عضو این کمیته کرده است. 

مهمترین موضوعی که پیش می‌آید این است که آیا این کمیته واقعا قرار است به ورزش مس کمک کند یا تنها برای دور کردن توجه‌ها و فشارهاست؟

اگر این کمیته واقعی باشد مهمترین موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود این است که این کمیته باید زیرساخت‌های باشگاه‌های زیر مجموعه خود را از پایه درست کند. باشگاه‌های مس نیاز به یک برنامه مشخص برای هزینه‌ها و بودجه خود دارند. برنامه‌ریزی که در این سال‌ها در این باشگاه‌ها جایی نداشته است.

نژادزمانی مدیر عامل سال‌های دور باشگاه مس‌کرمان نیز در این‌باره به «کرمان نو» گفت: «اگر در خود کمیته اعضا قوی باشند و اشراف کافی بر باشگاه‌ها و مسائل مربوط به آن داشته باشند و بعد از آن هم ارزیابی اتفاق بیفتد وجود این کمیته بسیار می‌تواند حرکت مفید و پیش‌رویی باشد.»

چرا ورزش مس به این روز افتاده است؟

اتفاقات یک سال گذشته باشگاه‌های مس این موضوع را بیشتر از هر زمانی مشخص می‌کرد که در شرکت مس هیچ مرجعی برای پاسخگویی وجود ندارد. اینکه تصمیم‌گیری‌ها بر چه اساسی صورت می‌گیرد، بدهی‌های این باشگاه‌ها از کجا نشات گرفته و چرا هیچکس پاسخگویی انجام نمی‌دهد نقاط تاریکی برای باشگاه‌ها بود.

اما حالا چند روزی است که خبر از تشکیل کمیته‌ای به نام کمیته ورزش مس مطرح شده است. به اعتقاد پیشکسوتانی مانند نژادزمانی مدیر عامل اسبق مس اگر کمیته راهبردی ورزش مس با اصول پیش برود، جای امیدواری است که باشگاه‌های مس جان تازه‌ای بگیرند.

نژادزمانی در این‌باره به «کرمان نو» گفت: «به‌نظر من حتی اعضای این کمیته در صورت نیاز می‌تواند در بخش‌های مختلف تشکیل کمیته‌های تخصصی بدهند تا اقدامات خود را در قالب‌های خودش با کمک اعضای متخصص انجام دهند.»

مدیرکل اسبق ورزش و جوانان استان کرمان معتقد است: «این کمیته باید راهبردهایش به شکلی باشد که ورزش را در کل شرکت مس توزیع کند تا کارایی بهتری داشته باشد. نیازی نیست که ما ۳ تیم فوتبال در یک زمان در لیگ برتر داشته باشیم. اینکه ما همزمان چندین تیم فوتبال داشته باشیم اما در رشته‌های ورزشی دیگر فقیر و آسیب‌پذیر باشیم درست نیست. نباید تنها به یک رشته ورزشی توجه کنیم زیرا این ظلم به سایر رشته‌هاست.»

نژادزمانی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه افراد این کمیته ورزشی نیستند و بیشتر به‌نظر می‌رسد شرکت مس توجه به مسائل مالی و برنامه‌ریزی بودجه‌ای را مدنظر قرار داده چقدر در انجام کارها تاثیرگذار است گفت: «نظارت کافی است اما هر کسی در هر پست ومقامی باید قدرت ادراکش کافی باشد، هر کسی در جایگاه خودش باید سعی کند متخصص باشد و بهترین تصمیم بگیرند. مهمترین موضوع این است که آقایان وضعیت شرکت مس را درک کنند و شرایط را ببینند و با پذیرش واقعیت‌ها تصمیم بگیرند و عمل کنند. هرجا هم لازم است از آدمهای متخصص حتی موقت کمک بگیرند. این کمیته باید بر استان، ورزش استان و شرایط اجتماعی استان اشراف داشته باشد تا متناسب با آن‌ها عمل کنند.»

می‌شود به این کمیته خوشبین بود؟

نژادزمانی درباره‌ی امیدواری به این کمیته به کرمان‌نو گفت:«این کمته در صورتی مفید خواهد بود که در راه درست و سالم قدم بردارند. دوباره کانال کنترلی ایجاد نشود بلکه کانال نظارتی ایجاد شود، ارزیابی و نظارت اتفاق بیفتد. مدیران در مقابل تصمیم‌گیری‌هایشان پاسخگو باشند و به اطلاع مردم برسانند.»

او ادامه داد:«این فعالیت‌ها تداوم داشته باشد و براساس واقعیت‌ها باشد و مطمئنا اگر اینگونه عمل کنند حتما این شرایط را سرو سامان می‌دهند. حتما باید بر مدیرعامل و اعضای هیات مدیره نظارت داشته باشند، حتما باید بر مسائل ریالی نظارت داشته باشند و ارزیابی کنند و مدیران را نیز وادار به پاسخگویی کنند.» 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=113065
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.