رییس کل دادگستری استان کرمان:


صنایع بزرگ نیاز خود را از صنایع کوچک تامین کنند

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت : هیچ دستگاه یا شرکت دولتی حق ندارد زمانی که کالایی در داخل تولید می‌شود نمونه خارجی بگیرند که این هم ضمانت اجرایی دارد تنها درمورد کالاهایی که تولید داخل ندارند موردی ندارد.

به گزارش کرمان‌نو، حمیدی، در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان که صبح شنبه یکم اردیبهشت برگزار شد گفت: در رابطه با تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» باید تمام مجموعه‌ها تلاش کنند تا این شعار اجرایی شود. در قوه قضاییه هم تلاشی از ابتدای سال وجود دارد که از تمام ظرفیت‌های قوه قضاییه در راستای احقاق این شعار استفاده شود.
او ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های که ما داریم همین شورای حفظ حقوق بین‌المال است، کاری که ما در دستگاه‌های دولتی باید انجام دهیم این است که تمام موانعی که باعث شده مردم نتوانند در تولید شرکت کنند برطرف شود.
حمیدی با بیان اینکه در گذشته موانع قانونی وجود داشته و باید آن‌ها را برای حضور مردم در تولید تسهیل کرد گفت: در سال‌های گذشته همیشه در بخش تولید که بخش اعظم آن همان بخش خصوصی است که مردم سرمایه خود را می‌آورند اما به موانعی خوردند که برخی قوانین یا ضوابط باعث شده تا مردم نتوانند در این موضوع مهم شرکت کنند اما امسال باید این کار صورت بگیرد و موانع موجود برطرف شود.
رییس دادگستری استان کرمان با تاکید بر استفاده از صنایع کوچک گفت: باید از ظرفیت‌های مردمی و صنایع کوچک که دست مردم است استفاده شود. اولویت اول در شورای حفظ حقوق بیت‌المال نیز همین موضوع است.
حمیدی با بیان اینکه مسئله مهم ثبت مناقصه‌ها در سامانه ستاد است، ادامه داد: ثبت مناقصات در سامانه ستاد تکلیف قانونی است و زمانی که این تکلیف قانونی است همه شرکت‌ها باید انجام دهند و ضمانت اجرایی هم در این موضوع وجود دارد و دادستانی حتما پیگیری شود و هر سازمان یا شرکتی که این قانون را اجرا نمی‌کند مجازات در نظر گرفته شود.
او ادامه داد: هیچ دستگاه یا شرکت دولتی حق ندارد زمانی که کالایی در داخل تولید می‌شود نمونه خارجی بگیرند که این هم ضمانت اجرایی دارد تنها درمورد کالاهایی که تولید داخل ندارند موردی ندارد.
حمیدی افزود: نکته مهم این است که همواره می‌گوییم باید از صنایع کوچک حمایت شود و از صنایع بزرگ انتظار داریم از صنایع کوچک نیازهای خود را تامین کنند. خیلی ازگلایه‌های همین صنایع کوچک این است که در استان از کالاهای این صنایع خریداری نمی‌شود. اگر از این صنایع استفاده شود تا ۸۰ درصد تولیدات این صنایع بیشتر می‌شود.
حمیدی افزود: البته اگر دوستان در کیفیت بحثی دارند این هم نباید صرف ادعا باشد، کیفیت تولیدات صنایع کوچک بررسی شود در صورتی که کیفیت خوب نباشد ما اصراری نداریم حتما تولید داخل استان را استفاده کنند اما این صنایع باید استانداردهای لازم را بگیرند کیفیت خود را بالا ببرند تا خریدار از همین صنایع کوچک در استان حمایت کند.
او افزود:« ضمانت اجرا را در مصوبات می‌آوریم تا سازمان بازرسی ورود کند و اقدامات شرکت‌ها و سازمان‌ها بررسی شود که آیا نیازها از این صنایع گرفته می‌شود یا خیر؟»

مهدی حسینی‌نژاد، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان با بیان اینکه آمادگی کامل وجود دارد که تمام مناقصات و مزایده‌ها از طریق سامانه ستاد اجرایی شود، گفت: ما سال گذشته هم جلسات داشتیم و حتی سامانه‌ای را هم طراحی کردیم تا شرکت‌ها در این سامانه اقدامات خود را منتشر کنند. در این سامانه مشکلاتی وجود داشت؛ اما با اقداماتی که صورت‌گرفته اکنون زیرساخت لازم برای برگزاری مناقصات و مزایده‌های شرکت‌های صنعتی و معدنی استان کرمان از طریق سامانه ستاد وجود دارد و باید اجرایی شود.

حسینی‌نژاد ادامه داد: متأسفانه اقدامات شرکت‌های بزرگ هنوز در سامانه ستاد انجام نمی‌شود؛ اما باتوجه‌به اینکه حالا دیگر مشکلی وجود ندارد باید این موضوع اجرایی شود.

امیر حسن‌زاده، معاون امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این جلسه گفت: با وجود قول‌هایی که در جلسات در مورداستفاده از صنایع پایین‌دستی داده شده اما در عمل آن گونه که باید اتفاق نیفتاده است، ایجاد صنایع پایین‌دستی توسط این شرکت‌ها لازم است، اما می‌بینیم که در عمل اتفاق نمی‌افتد و متأسفانه این اراده وجود ندارد.

طبیب‌زاده نیز در این جلسه با انتقاد از برداشت بی‌رویه برداشت از منابع معدنی استان گفت: با این روند برداشت مواد معدنی از کرمان در ۲۵ سال آینده معدنی در کرمان نخواهد بود، باید مشخص شود که در قبال این همه دریافتی که از معادن استان می‌شود چه خروجی برای استان وجود دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=117301
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.