مطالبه نمایندگان اقشار مختلف کرمان از رییس‌جمهور


از انتقاد به مبارزه با فساد تا لزوم توجه به گردشگری

رئیس‌جمهور در بیست و یکمین روز از مردادماه در سفر به کرمان با نخبگان و خانواده شهدای این استان شرکت کرد.

در این نشست تعدادی از حاضران به نمایندگی از اقشار مختلف مواردی را با رئیس دولت مطرح کردند.

سمت و سوی صحبت‌های سخنرانان در زمینه‌های مختلف بود.

موردی که از شعارهای رئیس دولت سیزدهم گرفته شده بود تا انتقاد از برخی اشکالات که به نظر سخنران مهم بود.

بخشی از این دغدغه ها را در ادامه می‌خوانید.

 فقدان حکمرانی استاندار باید پیگیری شود

دبیر مجمع مطالبه‌گران استان کرمان در دیدار نخبگان با رییس‌جمهور گفت: اگر شما و دولت‌تان انقلابی است دخالت نمایندگان را به نهادها و دستگاه‌های نظارتی اعلام کنید و مردم این نمایندگان را بشناسند تا هزینه‌ای برای نظام و رهبری ایجاد نکنند.

سید سجاد مهدوی افزود: در استان قدرت مدیرعامل گل‌گهر، مس و گهرزمین از استاندار بیشتر است چون ثروت دارد و فقدان حکمرانی استاندار باید به صورت ملی پیگیری شود.

او گفت: دولت شما نیازمند حرکت جهادی است و به گفته‌ی رهبری، دولت جوان حزب‌اللّهی علاج مشکلات کشور است.

مهدوی افزود: در زمینه عدالت عقب مانده‌ایم و کرمان ازاین قاعده مستثنی نبوده است.

او اضافه کرد: در استان ۳ اولویت مهم داریم که شامل امور زیربنایی و تولیدی، اجتماعی و فرهنگی و مالی و بازرگانی است.

ضعف رسانه‌ای در تبلیغ فعالیت‌های دولت

استاد حوزه علمیه کرمان هم در این دیدار گفت: انتظار بود رییس جمهور به خاطر زیارت حاج قاسم اولین سفر استانی را به کرمان داشته باشند. اما نشان داد قبل از این که کار تشریفاتی انجام دهند به کارهای زیربنایی می‌پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ‌بهایی خطاب به رییسی اظهار کرد: ضعف رسانه‌ای در فعالیت‌های شماست که این ما را رنج می‌دهد و باید برای خدا کارهایتان تبلیغ شود.

او افزود: علت فسادهایی که وجود دارد یا ناشی از تحریم خارجی است یا درون دستگاه‌ها و یا کم کاری و مهم نشمردن وظایف است که برای هر کدام راهکار وجود دارد.

شیخ‌بهایی ادامه داد: در عامل دوم فساد یعنی مسئله قوانین می‌توانید اقدام کنید و در اینجا نیاز به ورود روحانیت به عنوان بازوی معنوی است.

او افزود: در سپاه حوزه عقیدتی و در دانشگاه‌ها نهاد نمایندگی ایجاد شده و می‌شود در بانک‌ها و مکان‌هایی که فساد زیاد است ورود کرد.

شیخ‌بهایی هم‌چنین خواست که به مشکلات طلاب به ویژه معیشت کمک شود.

به روایت جهاد نیاز داریم

معین الدینی، فعال جهادی نیز نوبت صحت داشت.

او گفت: به روایت جهاد نیاز داریم و هویت بخشی به فعالیت‌های جهادی نیز یک نیاز است.

او در این دیدار از فقر و محرومیت در برخی از مناطق استان گلایه کرد و افزود: بنگاه‌های اقتصادی در زمان بحران باید ورود پیدا کنند که شاهدیم اگر بحران در منطقه حضور خودشان نباشد آن‌گونه که باید، کمک نمی‌کنند.

نگرانی از کاهش فرزندآوری در کرمان

استاد پزشکی‌اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان یکی دیگر از سخنرانان بود.

او گفت: براساس تحقیقات پیش‌بینی می‌شود اگر فرزندآوری براساس رویه سال گذشته رفتار شود در استان کرمان تعداد مولدان از ۶۴ هزار نفر در سال ۹۵ به ۲۶ هزار در سال ۱۴۰۵ برسد.

نوذر نخعی در دیدار با رییس جمهور افزود: مداخلاتی که در این راستا در کشورها انجام شده و موثر بوده، خلق محیط‌های خانواده دوست است.

او اضافه کرد: در کرمان ۴۴ درصد کارکنان خانم‌ها هستند در برخی ادارات این عدد به ۷۵ درصد می‌رسد.

نخعی ادامه داد: حقوقی که به بانوان در دوران مرخصی زایمان بانوان پرداخت می‌شود در حد دو سوم حقوق است و این باعث شده که برخی از بانوان بعد از یک ماه سرکار برمی‌گردند.

او همچنین از آمار اعتیاد در کرمان ابراز نگرانی کرد و گفت: مصرف مواد مخدر در کرمان به نسبت کشور بیشتر است که می‌تواند یکی از موانع توسعه در استان باشد.

به گردشگری مقاومت توجه نشده است

یک فعال گردشگری در نشست با رییس جمهور با انتقاد به توجه نکردن به حوزه گردشگری مقاومت گفت: در استان کرمان فقط سپاه امورات مربوط به گردشگری مقاومت را انجام می‌دهد و وزارت میراث باید نسبت به تدوین طرح جامع گردشگری مقاومت اقدام کند.

معین افضلی گفت: گردشگری مقاومت می‌تواند در چارچوب یکی از معاونت‌های استانداری کرمان باشد.

او افزود: در خصوص موزه جیرفت دو دهه است که فقط شعار داده می‌شود ضمن اینکه در کرمان نیز موزه‌ای در شان استان نیست.

به گفته‌ی افضلی بخش زیادی از بافت تاریخی شهر کرمان به نابودی رفته است و بخش دیگر در حال نابودی است و مکانی برای سکونت اتباع شده است.

او اضافه کرد: در راستای حفاظت از محوطه‌های باستانی متاسفانه پایش تصویری نمی‌شوند.

این فعال گردشگری گفت: بانک‌ها نیز برای تسهیلات همکاری نمی‌کنند و شاخص‌های گردشگری استان در دنیا به خوبی معرفی نشده است.

کرمان کمپ ترک اعتیاد برای بانوان ندارد

دکتر اکرم باخانی عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان و فعال حوزه زنان نیز در این جلسه گفت: ایجاد انعطاف آئین نامه‌های اداری در راستای حمایت از بانوان، دورکاری برای خانم‌های شاغل و … از مواردی است که انتظار می‌رود دولت سیزدهم به آن‌ها توجه کند.

او با اشاره به کارتن خوابی بانوان و عدم وجود کمپ ترک اعتیاد برای زنان در کرمان، بر تسریع در قانون ازدواج جوانان و قانون فرزندآوری به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری تاکید کرد.

استان شدن جنوب کرمان از اتحاد مردم کم نکند

مدیر فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان و نویسنده کتاب « آن ۲۳ نفر» نیز در این دیدار گفت: خبر استان شدن جنوب کرمان، برای مردم این منطقه بسیار شیرین بود که باید به نمایندگی از مردم جنوب کرمان از رئیس جمهور تشکر کنیم اما انتظار داریم با کار کارشناسی دقیق، این موضوع به نحوی محقق شود که ذره‌ای از اتحاد بین مردم شمال و جنوب استان کرمان ذائل نشود.

احمد یوسف زاده افزود: برای محو نابرابری و عدم توازن توسعه که مخصوصا در جنوب این استان، که شما فقدان آن را امروز در زهکلوت و آن حوالی دیدید، قیام کنید و بدانید که ما برای موفقیت همه شما “از هر کرانه تیر دعا کرده ایم روان، باشد کزین میانه یکی کارگر شود”.

یوسف‌زاده خطاب به رییس‌جمهور گفت: جانبازان شکسته استخوانی که بسیجیان حاج قاسم عزیز بودند، اکنون زیبنده نیست که در پیچ و خم ادارات با پاهای بی جان و چشمان کم سو و تن مجروح و البته روح بلند و ایستاده بر پیمانی که با خدای خود بسته‌اند، آواره باشند. ۶ سال پیش قول دادند که ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل مجموعه فرهنگی و توانبخشی و رفاهی آن‌ها کمک کنند که متاسفانه به ۵۰۰ میلیون تومان تقلیل یافت و این ساختمان تکمیل نشده است.

او اضافه کرد: اجرای بند “و” تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم متاسفانه با قلدری بخش‌های خصوصی و نیمه دولتی معطل مانده که دستور قاطع شما را برای اجرا می‌طلبد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95290
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.