معیشت اجازه پلمب چاه‌های غیر مجاز قلعه‌گنج را نمی‌دهد

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان یکهزار و ۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی فعال در قلعه‌گنج وجود دارد که با توجه به اهمیت معیشت مردم، چاه‌های کشاورزی غیرمجازی که فعال هستند امکان پلمب ندارند.

یکی از مراحل سند سازگاری با کم آبی استان کرمان حذف چاه‌های غیر مجاز  است.

به گفته معاون عمرانی استاندار کرمان آمار چاه‌های غیرمجاز استان حدود 9 هزار و 576 حلقه چاه است.

 از این تعداد، پنج هزار و 474 حلقه‌ی چاه، «فرم یک» هستند که قبل از سال 85 در آمار وزارت نیرو اعمال شده و می‌توانند مجوزدار شوند.

چهار هزار و 102 حلقه چاه هم «فرم پنج» دارند.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان  تعداد یکهزار حلقه چاه غیر فعال در قلعه گنج وجود دارد.

همچنین ۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان دارای فُرم شماره یک هستند و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پروانه‌دار شدن این چاه‌ها را پیگیری می‌کنند.

طبق مقررات، چاه‌های فرم پنج و چاه‌های غیرمجاز باید پُر شوند اما آن طور که رشیدی گفته با توجه به شرایط موجود فقط چاه‌هایی که تاثیری بر معیشت خانوارها ندارند و چندین سال است که رهاسازی شده‌اند را  مسدود می‌شوند.

 معیشت جایگزین موضوع خیلی مهم و پیچیده‌ای است.

معاون عمرانی استاندار در مصاحبه ای در این مورد گفته پیشنهادات دادیم که از محل بستن چاه‌های غیرمجاز، وزارت نیرو برای صنایع جایگزین تخصیص دهد تا کسانی که از آن چاه ارتزاق می‌کردند؛ تقاضای صنعت جدید کوچک یا بزرگ‌تر را ارائه کنند و، وزارت نیرو از طریق این صرفه‌جویی آب برای آن تخصیص دهد تا بتوانند واحد صنعتی راه‌اندازی کنند.

اگر این اقدامات صورت گیرد، دو اتفاق می‌افتد؛ هم صنعت جدید ایجاد و عده‌ای مشغول به کار می‌شوند و هم چاه‌های غیرمجاز تعیین‌‌تکلیف خواهد شد.

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، به چاه‌های کشاورزی که قبل از سال ۷۵ حفر شده بودند فرم شماره یک اختصاص داده شده است اما این چاه‌ها هنوز پروانه بهره‌برداری دائم دریافت نکرده‌اند.

به سایر چاه‌هایی که بعد از این تاریخ حفر شده است نیز چاه‌های فُرم شماره یک می‌گویند.

رشیدی: رهاسازی آب سد جیرفت به میزان ذخیره آب دارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان در مورد مطالبه کشاورزان نسبت به رهاسازی آب سد جیرفت گفت: سال گذشته در سه نوبت آب سد جیرفت رها شد لذا رهاسازی آب سد به این بستگی دارد که چقدر ذخیره آب داشته باشیم.

سد ۳۳۶ میلیون متر مکعبی جیرفت نیز یکی از سدهای بزرگ، پیشرفته و یک سد بتنی ۲ قوسی است که ارتفاع آن از پی ۱۳۴ متر و درازای تاج آن ۲۷۷ متر است.

به گفته مسوولان، به طور میانگین در طول هفته، بیش از سه هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد ۳۳۶ میلیون متر مکعبی جیرفت خارج می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان ابراز امیدواری کرد بارندگی‌های خوبی در پیش داشته باشیم تا بتوانیم آب سد جیرفت را رهاسازی کنیم.

او گفت: به دلیل بارش‌های سال گذشته ۲۰ مترمکعب بر ثانیه آب در رودخانه جاری است و بازکردن دریچه‌های سد در سال آبی جدید بستگی به میزان بارندگی‌ها دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61682
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.