آب سیستان و بلوچستان به مدت ۲ سال تأمین شد


کرمان و بوشهر کمترین بهره را از بارندگی بردند

 آب سیستان و بلوچستان به مدت ۲ سال تأمین شده. این خبر را سخنگوی صنعت آب اعلام کرده و گواهش هم آبگیری صددرصدی ۴ سدش است. البته این ۴ سد تا قبل از بارش‌های سیل‌آسا بین ۸۵ تا ۹۱ درصد آب داشتند. هشدار قرمز هواشناسی به‌غیراز سیستان و  بلوچستان برای ۳ استان هرمزگان، کرمان و بوشهر هم صادر شده بود. سد بوشهر هم مثل ۳ سد مهم کرمان نتوانسته از این بارش‌های سیل‌آسا بهره ببرد؛ اما سد چگین در هرمزگان درصد پرشدگی‌اش از ۷۱ به ۱۰۰ رسیده است.

به گزارش کرمان نو، در مجموع نسبت به قبل از بارش ۲ درصد به حجم کل سدهای کشور افزوده شده. میزان پرشدگی سدها ۲۵ فروردین ۶۰ درصد بوده و طبق آخرین آمار در اول اردیبهشت ۶۲درصد.

استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه جنوبی اصفهان و یزد، شرق خوزستان همگی درگیر سامانه بارشی بودند؛ اما بیشترین شدت بارش در ۴ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر بود. به‌غیراز سیستان و بلوچستان که در کمتر از یک روز بالای ۲۰۰ میلی‌متر بارندگی در برخی از مناطقش ثبت کرده و البته سد چگین هرمزگان، بارش‌ها تأثیر چندانی در پرشدگی سدهای الباقی مناطق نداشته است.

*درصد تغییر پرشدگی سدهای کرمان یک الی ۲ درصد

 

میزان پرشدگی سد رئیسعلی دلواری بوشهر همان ۵۷درصد قبل از بارش‌هاست. سه سد مهم استان کرمان یعنی نسا، جیرفت و تنگوئیه هم درصد تغییر آبگیری‌شان جزئی بوده است؛ سد جیرفت ۲۵درصد آب داشته و اکنون ۲۷.۷۶ درصد، سد تنگوئیه در سیرجان از ۱۰ درصد به ۱۰.۲۷درصد رسیده و سد نسا بم هم از میزان ۱۹ درصد پرشدگی به ۲۰.۷۳درصد رسیده است. فاحش‌ترین اختلاف قبل بعد از بارش‌ها مربوط به سدهای سیستان و بلوچستان است و سد چگین هرمزگان.

 

*درصد تغییر پرشدگی سدهای اصفهان و خوزستان ۲ برابر کرمان

 

البته هنوز میزان تغییر سدهای کشور بعد از بارندگی‌ها در استان‌هایی مثل تهران و اصفهان و خوزستان بیشتر از سدهای کرمان بوده است. اگر سدهای کرمان به‌عنوان منطقه‌ای که بیشترین بارش را داشته و هشدار قرمز برایش صادر شده یک الی ۲درصد تغییر میزان پرشدگی داشتند، درصد تغییر پرشدگی در استان‌های ذکر شده بین ۴ تا ۶ درصد است.
بر اساس آمار تازه منتشر شده دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور میزان پرشدگی سدها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا اول اردیبهشت‌ماه ۶۲ درصد شد که این رقم در پایان روز ۲۵ فروردین‌ماه ۶۰ درصد بود.

*چرا سدهای کشور پر نشد؟

موجودی آب سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا اول اردیبهشت‌ماه نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته تقریباً برابر شد. براین‌اساس از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا اول اردیبهشت‌ماه ۳۱ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سدها موجود است.
کارشناسان معتقدند علت اینکه بارش‌ها تأثیری بر پرشدگی سدهای کشور نداشته است به دلیل موقعیت مکانی سدهاست. پیش‌تر سخنگوی آب منطقه‌ای کرمان اذعان کرده بود که در کرمان بارش‌ها در پایین‌دست سدها رخ‌داده است. نکته دیگر آنکه بندهای آب منطقه‌ای که در بالادست سدها احداث شده عملاً مانع از ورود آب به سدها شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=117407
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.