کروناویروس؛ بازگشایی برخی واحدهای صنفی در کرمان بدون مجوز بهداشت| دردسر عظیم

بازگشایی تعداد زیادی از واحدهای صنفی در استان کرمان بدون آن که در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند، صدای علوم پزشکی را درآورد.

مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار می‌شد گفت که «قرار نبود اینگونه واحدهای صنفی کار خود را آغاز کنند. همه واحدهایی که جزو مشاغل پرخطر نیستند می‌بایست پس از ثبت‌نام در سامانه سلامت و کسب مجوز، اقدام به بازگشایی کنند اما متاسفانه چنین چیزی به نظر نمی‌رسد.»

دو روز پیش بود که اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای لیست مشاغل پرخطر را اعلام و البته تاکید کرد که تمامی واحدهای صنفی می‌بایست در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند. پس از آن بود که یوسف جعفری، رییس اتاق اصناف کرمان به «کرمان نو» گفت که واحدهای صنفی که نامشان در این لیست نیست از شنبه می‌توانند کار خود را آغاز کنند.

بر اساس اطلاعیه اتاق اصناف ایران، پس از اینکه واحدهای صنفی در سامانه سلامت اصناف ثبت‌‎نام کردند، یک کد رهگیری دریافت می‌کنند و باید آن را در محل کسب نصب کنند.

ثبت‌نام اصناف کرمانی زیاد نبوده

امروز اولین روز اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند است. بر اساس این طرح کسب‌وکارهای کم خطر می‌توانند کار خود را آغاز کنند که در کرمان هم همین اتفاق افتاده، اما با گشتی در سطح شهر می‌بینیم که اغلب واحدهای صنفی بدون نصب کد رهگیری در محل کسب که نشان‌دهنده ثبت‌نام آن‌ها در سامانه سلامت باشد، اقدام به بازگشایی کردند.

این موضوع را حمیدرضا گلزاری، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم تایید می‌کند. او به «کرمان نو» می‌گوید که بنا بر رصدهای ما، تعداد خیلی کمی از واحدهای صنفی کرمان اقدام به ثبت‌نام در سامانه سلامت کردند.

به گفته گلزاری بسیاری از واحدهای صنفی اعلام کردند که سایت مشکل دارد و نمی‌توانیم وارد شویم. (موضوعی که درست است و ما برای آزمایش، پس از هفت بار تلاش ناموفق، توانستیم به مرحله ثبت واحد صنفی برسیم) این گفته‌ها هم نشان می‌دهد که تعداد زیادی از واحدهای صنفی امروز در شهر کرمان کار خود را بدون اینکه در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند، آغاز کردند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای علوم پزشکی کرمان همچنین گفت که بر اساس مشاهدات ما و شلوغی شهر و برخی ادارات، احتمال اینکه با پیک دوباره ابتلا به کرونا مواجه شویم کم نیست. به خصوص که پوشاکی‌ها هم جزو واحدهای صنفی هستند که کار خود را آغاز کردند و ما نسبت به این موضوع نگرانی زیادی داریم.

هشدار سازمان بهداشت جهانی

کاهش محدودیت‌های اجتماعی در حالی از امروز در کشورمان آغاز شده که رییس سازمان بهداشت جهانی نسبت به کاهش سریع محدودیت‌ها هشدار داده. تدروس آهانوم قبریسوس روز گذشته در یک ویدیو کنفرانس گفته است که «رفع سریع محدودیت‌ها می‌تواند منجر به احیای ویروس مرگبار کرونا شود.»

او با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی با کشورهای آسیب‌دیده در زمینه تدوین استراتژی‌هایی برای کاهش تدریجی و ایمن محدودیت‌ها همکاری می‌کند، اضافه کرده که اگر برداشتن محدودیت‌ها با مدیریت صحیحی همراه نباشد، شیب نزولی شیوع کرونا به همان اندازه شیب صعودی خطرناک خواهد بود.

در همین حال شفیعی، سخنگوی علوم پزشکی کرمان امروز گفت که با اقدامات صورت گرفته در استان طی یک ماه گذشته، شاهد ثبات اپیدمی کووید ۱۹ در استان هستیم اما باید این هشدار را دهیم که هر لحظه احتمال بازگشت این ویروس وجود داد.

او با درخواست از نهادهای نظارتی برای پلمپ واحدهای صنفی که بدون اخذ مجوز اقدام به بازگشایی کردند، تاکید کرد که در حال حاضر در جنگ تن به تن با ویروس کرونا هستیم و هشدار می‌دهیم که مردم با مدیریت و رعایت توصیه‌های بهداشتی، از انفجار شیوع کرونا در استان جلوگیری کنند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=46901
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.