کارشناس ارشد روانشناسی


 با اختلال اضطراب پس از حادثه گلزار چه کنیم؟

یادداشتی از ( نجمه سعیدی)

  PTSD یا اختلال استرس پس از حادثه، نوعی اختلال اضطرابی است که به طور مستقیم بر سلامت روان، مبتلایان تأثیر می‌گذارد. به طور معمول این اختلال در اثر مواجه و درگیری با یک حادثه تروماتیک ایجاد شده و فرد درگیر این اختلال پیش‌ازاین، به طور مستقیم یا غیرمستقیم در معرض خطر مرگ یا آسیب جدی قرار گرفته است.

متأسفانه اکنون بعد از حادثه تروریستی ۱۳ دی‌ماه در گلزار شهدا کرمان که در آن جمعی از هم‌وطنان شهید و مجروح شده‌اند، زمینه بروز اختلال استرس بعد از حادثه برای بازماندگان این قربانیان ایجاد شده است.

آمار بالای قربانیان خود گواه این تأثیر روانی گستره است و این آسیب‌های روانی اگر جدی گرفته نشود، زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهند شد. معمولاً بعد از رخ‌دادن سانحه‌ای تأثیرات سریع و قابل رویت بازماندگان بیشتر جلب‌توجه می‌کند؛ اما به آسیب‌هایی که به‌صورت پنهانی بر سر روح و روان قربانیان و افراد درگیر حادثه آوار شده است، توجهی نمی‌شود. اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) یکی از اختلالات جدی روانی است که اکنون طیف گسترده‌ای از هم‌وطنان را تهدید می‌کند و باید هم جهت پیشگیری و هم کنترل آن، اقدامات مؤثر درمانی صورت گیرد .

 روان‌درمانی در همه سطوح می‌تواند در این مورد بسیار مؤثر واقع شود. اما اکنون این سؤال به ذهن می‌رسد که آیا همه قربانیان و یا آسیب‌دیدگان می‌توانند از این خدمات درمانی و جلسات مشاوره استفاده کنند؟ به طبع باتوجه‌به هزینه‌های درمانی بالا در حوزه سلامت روان این امکان برای بسیاری وجود ندارد و باید برای حل این مشکل مسئولان فکری کنند. زیرا در صورت بی‌توجهی به آن، این آسیب‌ها همه جامعه را تحت‌تأثیر خواهد گذاشت.

 ایجاد کارگروه تخصصی باهدف درمانگری روانی یکی از نیازهایی است که اکنون باید در سطح استان موردتوجه قرار گیرد که آسیب‌دیدگان فارغ از دغدغه هزینه‌ها بتوانند از خدمات درمانی استفاده کنند که البته مقطعی نبوده و تا درمان در کنار آسیب‌دیدگان بماند، این تعیین اعتبار جهت پیشگیری از آسیب‌های روانی بزرگ است نباید بگذاریم این فاجعه انسانی بزرگ‌تر شود و قربانیان بیشتری بگیرد. ایجاد تیم‌های تخصصی گسترده، متشکل از درمانگران، مشاوران و روان‌شناسان که به‌صورت رایگان خدمت‌رسانی کنند «از نان شب واجب‌تر است». این موضوع بسیار جدی و باید به آن توجه ویژه شود.

آقای «فداکار» استاندار محترم کرمان، مگذارید بازماندگان به‌تنهایی بار این غم را به دوش بکشند، مرهمی شوید بر این زخم جان‌سوز.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=113528
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.