آیین‌نامه‌ای که تصویب نشده، قیمت‌های خودرو فرسوده را بالا برد


آئین‌نامه‌ای که روی هواست، قیمت پیکان اسقاط را به پرواز درآورد

طبق بند آخر آئین‌نامه واردات خودروهای فرسوده هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند و همین بند دلیل این افزایش قیمت بوده. آئین‌نامه‌ای که قیمت پیکان مدل ۱۳۸۳ را به ۴۰۰ رساند و قیمت یک پراید مدل ۱۳۸۰ را تا ۴۰۰ میلیون بالا برد.

به گزارش کرمان‌نو، در روزهای گذشته خبری مبنی بر اجرای آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده باعث شده که قیمت خودروهای کارکرده به‌صورت ناگهانی افزایش پیدا کرد.

دلیل این افزایش قیمت بند آخر این آئین‌نامه است. مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.

درگذشته این امکان وجود داشت که به‌ازای واردات هر دستگاه خودرو یک گواهی اسقاط را خریداری کرد، اما با حذف قانون خرید و الزامی شدن دریافت گواهی اسقاط توسط شخص واردکننده می‌توان امید داشت که مصرف سوخت و آلودگی هوای کلان‌شهرهای بزرگی نظیر تهران اندکی کاهش یابد.

لطف اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: قیمت خودروهای اسقاطی نباید بیش از ۱۰ درصد بهای خودروهای نو از همان نوع باشد این موضوع باید معیار باشد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: قیمت خودروهای اسقاطی نباید بیش از ۱۰ درصد بهای خودروهای نو از همان نوع باشد این موضوع باید معیار باشد.

لطف اله سیاه کلی درباره افزایش قیمت خودروهای فرسوده طی هفته‌های گذشته، گفت: ازآنجاکه آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز در دولت تصویب نشده؛ بنابراین واردات این خودروها کلید نخورده است؛ اما این وضعیت نشان‌دهنده فعالیت سوداگران است.

او اضافه کرد: وزارت صمت باید وظیفه نظارتی خود را به‌درستی انجام دهد و با استفاده از سامانه‌های خود از سوداگری در این بازار جلوگیری کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: قیمت خودروهای اسقاطی نباید بیش از ۱۰ درصد بهای خودروهای نو از همان نوع باشد این موضوع باید معیار باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر قیمت خودروهای اسقاطی بیش از ۱۰ درصد نو باشد نشان می‌دهد که دست دلالان در کار است، افزود: گرانی خودروهای فرسوده و اسقاطی ربطی به واردات خودروهای کارکرده ندارد؛ زیرا این موضوع هنوز کلید نخورده از سوی دیگر به واردات خودروهای نو نیز مرتبط نیست؛ زیرا تعداد چندانی وارد نشده و این تأثیری ندارد درهرصورت وزارت صمت باید ورود کند و با دلالان برخورد کند.

همچنین مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توییتی نوشت:

قابل‌توجه سوداگران خودروهای فرسوده: اگر قیمت خودروهای فرسوده، به‌خاطر اسقاط در مقابل خودروهای وارداتی افزایش غیرمعقول داشته باشد، بایستی: اولاً با اجرای قانون هوای پاک مبنی بر عدم تردد خودروهای با عمر بالا، ثانیاً تجدیدنظر در قانون ساماندهی خودرو موجب منطقی‌تر شدن قیمت‌ها گردد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=108277
1 نظر
  1. علی می گوید

    سلام نمی‌دونم چه کسی گفته بود اسقاط خودرو بین 30تا40هست میخواستم بگم الان تعمیر موتور این قیمت میگیرن فکر کردی مردم مثل خودت نادان هستند سعی کنید کمی تو صحبت تفکر کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.