رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به نشست با فعالان اقتصادی نرسید


اظهارات متناقض دو نماینده کرمان در خصوص مالیات‌ها

نشست فعالان اقتصادی با رئیس سازمان امور مالیاتی درحالی تشکیل شد که رئیس سازمان امور مالیاتی در آن حضور نداشت.

به گزارش «کرمان نو» دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، تقریباً تمام معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد را برداشته و معافیت‌های مالیاتی صادراتی را حذف کرده است، لایحه که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست فعالان اقتصادی با رئیس‌کل امور مالیاتی کشور می‌گوید، کمیسیون اقتصادی آن را از دستور کار خارج کرده است و زاهدی در اظهارنظری دیگر گفت بخش‌هایی از آن در قالب لایحه بودجه در مجلس تصویب شده است.

نشست فعالان اقتصادی با رئیس سازمان امور مالیاتی درحالی تشکیل شد که رئیس سازمان امور مالیاتی در آن حضور نداشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه با اعتراض نسبت به بندهایی از این لایحه اعلام کرد که کمیسیون اقتصادی این لایحه را از دستور کار خارج کرده است.

پورابراهیمی دراین‌رابطه، گفت: ما با بندهای لایحه مخالفیم و آن را از دستور کار خارج کردیم و کمیسیون اقتصادی اولویت‌های دیگری دارد.

او همچنین در خصوص تبصره ۶ و لایحه بودجه، اضافه کرد: تبصره ۶ لایحه بودجه روز پنج‌شنبه در مجلس مطرح شده، بنده مخالفت کردم و این موضوع در رفت‌وآمد بین کمیسیون تلفیق و صحن علنی است و ما داریم پیگیری می‌کنیم که بخشی از آن‌ها به‌عنوان پیشنهادی که مجلس بتواند مصوب کند، نیست و ما در حال پیگیری این موارد هستیم.

علی‌رغم این گفته پورابراهیمی مبنی بر عدم تصویب این موارد، زاهدی، دیگر نماینده کرمان و راور در مجلس در این جلسه متذکر شد که بخش‌هایی از این لایحه بودجه و موضوعات مالیاتی در مجلس مصوب شده است. در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که اخیراً در تاریخ ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال شده است، با تغییرات بسیار گسترده مواجه هستیم که با شخم‌زدن در اصول و مبانی مطالبه مالیات، اضافه‌شدن پایه مالیاتی جدید، تغییرات بنیادی در معافیت‌ها داده شده است و حتی در بند ج تبصره ۶ لایحه بودجه که جدا از این لایحه است، حساب‌های غیرتجاری مردم هم مشمول مالیات شده است.

تغییر نرخ مالیات از حقوق بگیران تغییر نرخ مالیات از جمله دیگر تغییرات بسیار مهم و حائز اهمیت در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم است. به‌نحوی‌که نرخ مالیات تمامی اشخاص حقوقی ایرانی ۱۵ درصد و شرکت‌های تعاونی ۱۱.۵ درصد تعیین شده است؛ اما مالیات اشخاص حقوقی غیرانتفاعی که عملیات انتفاعی انجام دهند به ۳۰ درصد افزایش‌یافته است.

مجموع حقوق و مزایای دریافتی شغل و شاغل پس از کسر معافیت‌های موضوع ماده «۹۱» و همچنین کسر معافیت تا دوبرابر معافیت پایه مندرج در ماده ۱۲۹(۸۰۰ میلیون ریال) به انضمام سایر حقوق و مزایای شغل و شاغل مشمول مالیات شده است. همچنین تمامی پرداختی‌ها منهای حقوق اصلی، بدون اعمال معافیت ۸۰۰ میلیون ریال فوق مشمول مالیات به نرخ ماده ۱۳۱ شده است.
کاهش معافیت‌های مالیاتی از جمله مهم‌ترین تغییرات قانونی، دگرگونی گسترده در معافیت‌های مالیاتی است به‌نحوی‌که کمتر معافیت مالیاتی که در حال حاضر وفق قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ با آخرین اصلاحات لازم‌الاجرا است، از گزند تغییرات در امان مانده است.

اهم این تغییرات عبارت‌اند از: شمول مالیات‌بردرآمد ابرازی حاصل از فعالیت‌های کشاورزی اشخاص حقیقی بیش از ۶۰۰ میلیون ریال سقف معافیت مالیاتی جمع درآمدهای مشمول مالیات سالانه اشخاص حقیقی ایرانی نسبت به درآمدهای تحصیل‌شده در ایران و خارج ایران و نیز اشخاص حقیقی غیرایرانی مقیم ایران نسبت به درآمدهای تحصیل‌شده در ایران برای هر مؤدی ۴۰۰ میلیون ریال و به‌ازای همسر ۳۰ درصد این مبلغ «۱۲۰ میلیون ریال» و به‌ازای هر فرزند تحت تکفل ۲۰ درصد این مبلغ «۸۰ میلیون ریال» پیش‌بینی شده است.

برخلاف ماده ۱۳۲ فعلی که علی‌الاطلاق تا زمان مشخصی تمامی درآمدهای اشخاص موضوع ماده ۱۳۲ را بدون ظرفیت خاصی معاف از مالیات دانسته بود در لایحه مورد صحبت دستخوش تغییرات گوناگونی قرار گرفته است به‌این‌ترتیب که ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی و معدنی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری دارای مجوز رسمی از مراجع صاحب صلاحیت که به‌منظور تأسیس، توسعه، بازسازی و نوسازی واحدهای یادشده صرف دارایی ثابت «به‌استثنای زمین و خودرو» می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114500
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.