جهانشاهی، رییس هیات فوتبال استان:


ورزشگاه‌های رفسنجان و کرمان شرایط حضور زنان را ندارند

در حالی که سیرجان تنها شهر استان کرمان است که مجوز حضور زنان در ورزشگاه را دارد و به تازگی مجوز حضور زنان در مسابقات فوتسال را نیز گرفته، ورزشگاه‌های رفسنجان و کرمان همچنان مردانه هستند.

 به گزارش کرمان‌نو، جهانشاهی، رئیس هیئت فوتبال استان با بیان اینکه ورزشگاه شماره ۲ رفسنجان و باهنر کرمان شرایط ایمنی برای حضور زنان را ندارند، گفت: «ورزشگاه‌ها از لحاظ ایمنی و امنیتی باید یک استانداردهایی داشته باشند و ورزشگاه شماره ۲ رفسنجان مشکلات زیادی دارد؛ فردی که بلیت تهیه می‌کند و وارد ورزشگاه می‌شود نه صندلی‌اش مشخص است نه بلیتش را می‌شود چک کرد. جایگاهش مشخص نیست؛ لذا این ورزشگاه به‌خصوص برای حضور زنان مناسب نیست.»

او ادامه داد: «به همین دلیل تأکید این است که ورزشگاه شماره ۱ رفسنجان که بحث ایمنی و امنیت آن تأمین است را زودتر تحویل دهند تا در رفسنجان نیز شاهد حضور زنان در ورزشگاه باشیم.»

سیرجان ۲ بر صفر از کرمان و رفسنجان جلو است

ورود زنان به سالن‌های ورزشی اما با ورزشگاه‌های فوتبال کمی متفاوت‌تر بود چندین سال بود که زنان می‌توانستند برای تماشای مسابقات برخی از رشته‌ها مثل والیبال، بسکتبال و هندبال به سالن‌های ورزشی بروند.

در کرمان نیز این امکان وجود داشت. اما امسال با وجود گذشت ۲ هفته از لیگ برتر هندبال مجوز حضور زنان در سالن برگزاری مسابقات هندبال تیم مس‌کرمان برای زنان صادر نشد.

اگرچه گفته می‌شود تلاش بر این است تا مجوز حضور زنان گرفته شود. اما به نظر می‌رسد این تصمیم باتوجه‌به شرایط کشور و اتفاقات سال گذشته گرفته شده باشد.

درحالی‌که سیرجان هم در ورزشگاه‌های فوتبال و هم فوتسال مجوز حضور زنان را گرفته؛ اما کرمان و رفسنجان با وجود تیم‌های فوتبالی و غیر فوتبالی همچنان نه ورزشگاه استاندارد و مناسبی برای برگزاری بازی‌هایشان دارند نه در زمینه ورود زنان به ورزشگاه اقدامی کردند و این روزها درب برخی سالن‌ها مثل هندبال نیز به روی زنان بسته شده است.

برای هیچ زن خبرنگاری از سوی سازمان لیگ آیدی کارت صادر نشده

رئیس هیئت فوتبال استان در مورد حضور خبرنگاران زن نیز در مسابقات فوتبال گفت: «سازمان لیگ مسئول و متولی صدور کارت خبرنگاران است و مدارک خبرنگاران را روابط‌عمومی سازمان لیگ صادر می‌کند و یک سری استعلامات از سازمان تربیت‌بدنی می‌گیرد. اما از تهران برای هیچ زن خبرنگاری آیدی کارت صادر نشده، قانون این است که هر کسی که آیدی کارت دارد می‌توانند در تمامی ورزشگاه‌ها حضور پیدا کند.»

او ادامه داد: «هیچ‌جا آیدی کارت صادر نمی‌شود؛ چون یک مرجع قرار دارد آن هم سازمان لیگ است و سازمان لیگ هم می‌گوید آیدی کارت صادر نمی‌کنیم؛ چون حراست اداره ورزش باید جواب بدهد و حراست اداره ورزش نیز جوابی نمی‌دهد.»

جهانشاهی با بیان اینکه در تلاشیم راه‌حل موقتی پیدا کنیم گفت: «در حال رایزنی هستیم تا ببینیم چه راهکاری برای حضور خبرنگار زن در ورزشگاه‌های کرمان می‌توانیم پیدا کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌شود مجوزی از داخل خود استان گرفته شود تا خبرنگاران زن نیز بتوانند برای تهیه گزارش به ورزشگاه بروند گفت: «پیشنهاداتی داده شده و در حال رایزنی هستیم تا زمانی که سازمان لیگ تصمیم کلی بگیرد یک‌سری راهکارهای موقتی داشته باشیم.»

جهانشاهی ادامه داد: «در تهران هم خبرنگاران اگر می‌روند به‌صورت موردی این اتفاق می‌افتد و آیدی کارت ندارند؛ چون زمانی که آیدی کارت صادر می‌شود اجازه ورود به‌تمامی ورزشگاه‌ها را دارند درصورتی‌که بعضی از استادیوم‌ها الان شرایط حضور زنان را ندارند.»

باگذشت ۵ هفته از لیگ برتر و ۴ هفته از لیگ دستهٔ یک هیئت فوتبال مدعی است که تلاشش را برای گرفتن مجوز حضور خبرنگاران زن در ورزشگاه انجام داده است و باقی دیگر دست نهادهای تصمیم‌گیر استان است. احتمال دارد منظور هیئت فوتبال نهادهای امنیتی استان باشد.

تلاش برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها

حضور زنان در ورزشگاه‌ها همچنان موضوع موردبحث کشور است، گهگاهی اجازه‌های نیم‌بند و یا تبعیض‌آمیز داده می‌شود؛ اما هیچ‌وقت زنان به‌راحتی نمی‌توانند به تماشای مسابقات مردان بروند.

در سال‌های اخیر فشارهایی از سوی AFC باعث شد که ورودهای گزینشی اتفاق بیفتد، در سال جدید یکی از شرط‌های حضور تیم‌های فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا حضور زنان در ورزشگاه بود.

رؤسای سابق فدراسیون فوتبال موارد زیادی از جمله آماده نبودن ورزشگاه‌ها و مناسب نبودن آن‌ها را از دلایل اصلی برای عدم حضور زنان در ورزشگاه عنوان می‌کردند.

از ابتدای لیگ برتر سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ ورزشگاه‌های یادگار امام تبریز، نقش‌جهان اصفهان، شهدای فولاد اهواز، آزادی تهران و شهید سلیمانی سیرجان مجوز حضور زنان را دریافت کردند و سایر ورزشگاه‌ها مانند شهید وطنی قائم‌شهر نیز در تدارک فراهم‌کردن مقدمات اولیه و میزبانی از زنان هستند.

بازی‌هایی که با حضور زنان در این ورزشگاه‌ها برگزار شد با کوچک‌ترین مشکل روبرو بود و مشخص شد که صحبت‌هایی که در تمام این سال‌ها برای مناسب نبودن فضای فرهنگی در ورزشگاه مطرح شده درست نبوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109243
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.