مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان:


پرداخت نشدن پول انتقال آب، علت پلمب ۲ چاه مس در خاتون‌آباد بود

به گزارش «کرمان نو» چندی قبل دستور خروج ۲ حلقه چاه از دشت خاتون‌آباد از مدار بهره‌برداری مجتمع مس صادر شد. دستوری که مصوبه جلسه سازگاری با کم‌آبی را داشت و بعد از مدتی از اجرای آن توسط استاندار جلوگیری شد.

علی رشیدی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان در پاسخ به سؤال خبرنگار «کرمان نو» در خصوص چرایی لغو مصوبه جلسه سازگاری با کم‌آبی توضیح داد: ۲ هزار میلیارد تومان برای تأمین مالی پروژه آبرسانی به کرمان و رفسنجان در نظر گرفته شده بود که مقرر بود ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق تهاتر نفتی و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبار ۳ شرکت بزرگ معدنی استان تأمین شود که سهم شرکت مس ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است.
رشیدی با تأکید بر اینکه مصوبه جلسه سازگاری با کم‌آبی در خصوص از مدار خارج‌کردن ۲ حلقه چاه مس به دلیل واریزنکردن این وجه بوده است، گفت: در جلسه سازگاری با کم‌آبی مصوب شد به دلیل واریزنکردن وجه ۲ حلقه چاه مس را ببندند و بعد دوستان مصوبه شورای تأمین را گرفتند؛ اما در خلالش شرکت مس گفت پول پرداخت می‌شود و استاندار هم گفتند که با پرداخت این وجه دیگر نیازی به بستن این ۲ حلقه چاه نیست.
او در پاسخ به اینکه اکنون مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان واریز شده است، گفت: هیچ‌کدام از صنایعی که قرار بود این ۷۰۰ میلیارد را بپردازند واریز وجه نداشتند و شرکت مس نیز این اقدام را انجام نداده است.
رشیدی در این جلسه در پاسخ به سؤال دیگر این رسانه در خصوص میزان صرفه‌جویی آب این استان در راستای سند سازگاری با کم‌آبی، گفت: طی ۲ سال ۵۶۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب صورت‌گرفته است.
به گفته او نظارت بر این صرفه‌جویی بر عهده استانداری است و او در خصوص صحت سنجی این صرفه‌جویی پایش خاصی انجام نشده است. پیش‌ازاین رضا اردکانیان، وزیر نیرو شرط گذشته بود برای انتقال آب سند سازگاری با کم‌آبی تصویب شود. سندی که ۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی را روی دست مدیران استانی گذاشته است.
۸ آذر ۹۹ استاندار وقت کرمان با صرفه‌جویی ۵۰ درصدی از این میزان موافقت کرد و این سند به تصویب رسید. به‌عبارت‌دیگر این استان موافقت کرد که طی ۵ سال یک میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کند تا بین ۲۴۰ تا ۳۵۰ مترمکعب آب از خلیج‌فارس برای صنایع‌اش بگیرد.
از این یک میلیارد مترمکعب، ۷۲۲ میلیون مترمکعب وظیفه بخش کشاورزی و ۲۳۰ میلیون مترمکعب هم چارچوب وظایف سه دستگاه آب و فاضلاب، صنعت و آب منطقه‌ای قرار گرفت.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=108288
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.