رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران؛


چهار و نیم‌میلیون تن تولید در بخش کشاورزی مربوط به جنوب استان کرمان است

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران در رویداد ملی فناورانه سوسک سرخرطومی حنایی خرما در اهمیت تولید کشاورزی جنوب کرمان گفت: چهار درصد تولید کشور مربوط به این منطقه است و این مقدار یعنی چهار و نیم‌میلیون تن تولید در بخش کشاورزی رقم قابل‌توجهی است.

به گزارش کرمان‌نو،

دانش‌بنیان‌شدن سهم تولید جنوب را افزایش می‌دهد

دکتر سید مجتبی خیام نکویی با بیان اینکه ظرفیت قابل‌توجه دانش‌بنیان‌شدن حوزه کشاورزی در این منطقه یکی از دلایل حضور من در این رویداد است عنوان کرد: با دانش‌بنیان‌شدن می‌توان سهم تولید منطقه را به پنج و نیم‌میلیون تن افزایش داد.

او افزود: مقایسه میانگین تولید محصولات با تولید بالاترین میزان نشان از خلأ در این بخش است که با رجوع به کشاورز خبره می‌توان دید که تفاوت ناشی در نوع دانش است که باعث اختلاف زیاد بین میانگین منطقه با بالاترین عملکرد شده است.

خیام نکویی افزود: حداقل چهل تا پنجاه‌درصد افزایش ظرفیت بهره‌برداری در حوزه باغی وجود دارد که این مقدار رقم قابل‌توجهی است و نشان می‌دهد ظرفیت برای ارتقا بهره‌وری در جنوب کرمان خیلی بالاست و این یکی از دلایل حضور من در این رویداد است.

تلاش جنوب کرمان در اجرای الگوی کشت

او با بیان اینکه کار بزرگی در کشور شروع شد و آن ورود به الگوی کشت بود، افزود: تدوین و به‌روزرسانی الگوی کشت برای سی و یک استان از جمله این منطقه انجام شد اهتمام این منطقه برای اجرای الگوی کشت در جنوب کرمان بیشتر بود که این یکی دیگر از دلایل حضور من است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران بیان نمود: برخی محصولات ما استراتژیک و راهبردی هستند مانند

خرما که یک روزی رتبه اول را داشته و بعد از جنگ این رتبه تنزل پیدا کرد. اما هنوز یک محصول راهبردی است؛ چون ارتزاق قشر قابل‌توجهی از مردم از این محصول است و مورد دیگر اینکه تنوع محصولات فراوری از خرما زیاد است و ارزش‌افزوده بالایی دارد؛ اما متأسفانه در خرما خام‌فروشی داریم.

خیام نکویی گفت: روش حل چالش با گذشته متفاوت است امروز یک رویدادی به نام فناورانه در حال برگزاری است که به همت سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و پارک و علم و فناوری ایران تهیه و تدوین شده است و برای حل این چالش از همه ظرفیت‌های کشور در حال استفاده هستیم و این مهم ارزش داشت که در این جمع حضور پیدا کنیم.

این مقام مسئول در صحبت‌های خود گفت: کشاورزی را می‌خواهیم دانش‌بنیان کنیم و برای انجام این مورد باید هر فعالیتی در این بخش مبتنی بر دست آورده‌ای روز انجام گیرد و باید میزان و نفوذ دانش را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.

در حفظ منابع آبی و خاک خوب عمل نکردیم

خیام نکویی اظهار کرد: برای ارتقا بهره‌وری و حفظ منابع آب‌وخاک تاکنون هم خوب عمل نکردیم و میزان فرسایش حدود شانزده تن در سال است که رقم خوبی برای ما نیست و حفظ ذخایر ژنتیکی از وظایف و اولویت‌های بخش کشاورزی است.

او توضیح داد: امروز با سرخرطومی حنایی خرما مواجه هستیم، مانند سال ۷۶ که بیماری جاروی جادوگر خسارت بیش از پنجاه‌درصد به لیموترش ما زد و در سال ۸۴ که رتبه ما در دنیا چهارم بود و بعد از خسارت ظرفیت تولید پنجاه‌درصد از بین رفت و علاوه بر اینکه به زندگی و معیشت مردم لطمه زد به تولید هم ضربه وارد کرد و حالا با افتخار رقم مقاوم به این بیماری را معرفی و گسترش دادیم.

سوسک سرخرطومی حنایی خرما اولویت مسئولان استان قرار گیرد

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی ایران ادامه داد: ما نمی‌توانیم به کشاورز و باغدار بگوییم که ۱۰ سال صبر کن تا فکر بکنیم و راه‌حلی ارائه دهیم، با دستورالعمل‌های کوتاه‌مدت و میان و بلندمدت باید پیش رفت.

او از متولیان بخش کشاورزی جنوب کرمان خواست که هر ماه یک گزارش از روند پیشرفت مبارزه با این آفت را ارائه دهند.

نکویی افزود: مهم‌ترین عامل در موفقیت مبارزه با این افت یک چیزی است و آن هم ترویج است باید دانش به‌روز به صاحبان نخل‌ها منتقل شوند در هر کاری که مردم خودشان پای‌کار باشند و مشارکت داشته باشند موفق هستیم و این با تلاش حوزه ترویج انجام می‌گیرد و این مسئله باید در اولویت مسئولان استان و منطقه قرار بگیرد و وضعیت رصد و پایش شود، در این صورت است که می‌توان به‌موقع و مناسب اقدام انجام گیرد.

تقویت ایستگاه‌ها قرنطینه‌ای

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی ایران افزود: یک‌سری حمایت‌های مادی در این راستای رویداد ملی فناورانه دیده شده است و حمایت دیگر معرفی ایده‌های برتر به صندوق نوآوری و شکوفایی است و همراهی تا مرحله ثبت اختراع انجام می‌گیرد.

تقویت ایستگاه‌های قرنطینه‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد.

برای مبارزه به‌طورجدی باید ایستگاه‌های قرنطینه‌ای خیلی جدی پای‌کار بیاید و از ردوبدل‌شدن پاجوش‌های آلوده جلوگیری به‌عمل‌آمده و امحا شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112546
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.