۳۸ درصد ظرفیت مخازن سد‌های استان پر است


آژیر قرمز سدهای کرمان با کاهش ۱۹ درصدی ذخیره آب

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: مجموع ذخیره سدهای استان معادل ۳۸ درصد ظرفیت مخازن این سدهاست که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش دارد.

حامد فراز به ایرنا افزود: حجم موجودی ذخیره سدهای استان کرمان در سال گذشته ۳۲۷ میلیون متر مکعب بود اما در سال جاری ذخیره آب سدها به ۲۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب رسیده است و نشان می دهد موجودی آب در پشت سدهای کرمان نسبت به سال گذشته حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب کاهش دارد.
وی با بیان اینکه استان کرمان دارای چهار سد در حال بهره برداری است افزود: تا تاریخ ۱۴ فروردین میزان آب سدها به ترتیب شامل سد جیرفت ۱۱۹ میلیون مترمکعب معادل ۳۵ درصد، سد تنگوئیه سیرجان هشت میلیون مترمکعب معادل ۲۰ درصد، سد شهید سلیمانی بافت ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب معادل ۴۹ درصد و سد نسا در بم ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب معادل ۴۶ درصد است.
مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای کرمان تاکید کرد: کل ورودی برای سدهای استان در سال آبی جاری ۶۷ میلیون و ۲ هزار مترمکعب است که این عدد در سال آبی گذشته ۱۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب بود. فراز اظهار داشت: کاهش نسبتا زیاد حجم سدهای استان متاثر از تداوم خشکسالی و کمبود نزولات جوی در سال آبی جاری است.
وی در عین حال افزود: برای عبور از شرایط کم آبی، مدیریت مصرف در خصوص ذخیره مخزن سدهای استان به صورت دقیق و صحیح اعمال شده است.
فراز خاطر نشان کرد: البته مدیریت آب در سدهای استان تنها با همراهی ذی‌نفعان در مصرف بهینه منابع آبی موجود میسر است و بایستی کشاورزان استان به واقعیت کم آبی استان توجه کنند.
به گزارش ایرنا، استان کرمان به‌ویژه شهرهای شمالی استان به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر و کاهش نزولات جوی در تنش آبی به سر می‌برند و در ایام گرم سال با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند. اجرای پروژه انتقال آب از خط انتقال خلیج فارس به منظور تامین آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان با ظرفیت ۳۰ میلیون متر مکعب بهمن سال گذشته توسط وزیر نیرو آغاز شد که گفته شده برای تابستان امسال به بهره برداری می رسد، شهرهای زرند و سیرجان نیز در فاز بعدی این طرح قرار دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=102930
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.