پیشگیری هنوز اولویت کشور نیست


۱۳۲۶ میلیارد تومان هزینه سوانح جاده‌ای کرمان در سال ۹۷

فاطمه کریم آبادی- در بین راه باز هم جمعیت انبوهی دیده می شود، صدای آژیر آمبولانس به گوش می رسد. دیدن ماشین های داغون و گاهی له شده، همه و همه باز هم حاکی از صحنه های دلخراش تصادف است. صحنه هایی که به گفته پلیس راهور ناجا رو به افزایش است و روزانه ۴۶ نفر و هر ساعت ۲ نفر کشته و ۵-۶ نفر مجروح برجا می گذارد، با توجه به جمعیت استان کرمان، به نظر می رسد مرگ و میر سوانح جاده‌ای در این استان بیش از استان های دیگر است.

در ۲ سال گذشته سوانح جاده‌ای افزایش یافته است

در حالی که بررسی آمار و ارقام سوانح سال‏ های قبل نشان می‌داد آمار رو به کاهش است، اما اکنون به گفته رییس پلیس راهور ناجا، سید کمال هادیانفر، در ۲ سال گذشته شاهد رشد سوانح در جاده‌ها بوده ‏ایم،

وی با تأکید بر این که در بحث تصادف در ۲ سال گذشته وضعیت مناسبی نبوده است و در این مدت رشد تصادف را شاهد بودیم، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۶ هزار و ۵۳۴ تن در تصادفات رانندگی جان باختند و بر این اساس روزانه ۴۶ نفر و هر ساعت ۲ نفر در جاده‌ها کشته و ۵-۶ نفر مجروح می‌شوند.

روزهای شهریور خطرناک تر از ایام نوروز هستند

تابستان در کنار گشت و گذار و مسافرت هایش، بسیاری از ما را به سوگ عزیزانمان می‌نشاند. بررسی های پزشکی قانونی حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۷، هزار و ۱۰۹ نفر در حوادث رانندگی ایام نوروز در کشور جان باختند که میانگین روزانه آن برابر با ۵۵ نفر گزارش شده؛

این در حالی است که آمار تلفات شهریور ماه همان سال یک هزار و ۸۶۳ نفر یعنی روزانه ۶۰ نفر بوده است. این آمار نشان از افزایش مرگ و میر جاده‌ای در ماه آخر تابستان دارد.

سه محور خطرساز کرمان را بشناسید

«رکنا» به نقل از مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمال استان کرمان، می‌نویسد در دو ماهه اول سال‌جاری، بیشترین تلفات تصادف، مربوط به محورهای «کرمان-ماهان- بم»، «رفسنجان – شهربابک» و «باغین- سیرجان» بوده است.

وی عدم توجه به جلو را با ۵۰ درصد بیشترین علت وقوع تصادف در جاده‌های کرمان دانست و افزود: تخطی از سرعت مطمئنه با ۲۳ درصد و عدم رعایت حق تقدم با ۹ درصد از دیگر دلایل وقوع سوانح جاده‌ای است.

هزینه مرگ و میر تصادفات استان کرمان قابل تأمل است

زیان ‏های اقتصادی ناشی از سوانح جاده‌ای شامل هزینه عمرهای تلف شده و عمر سپری شده با ناتوانی، هزینه درمان و مراقبت های پزشکی، هزینه توانبخشی، هزینه مراسم تدفین کشته شدگان، خسارت ناشی از پرداخت دیه و غرامت، هزینه ‏های اداری پلیس و اورژانس و هزینه صدمات روحی بازماندگان است.

در اینفوگرافیک تابناک، کرمان با ۱۱۰۵ کشته، چهارمین استان پس از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی از نظر تلفات جاده‏‌ای در سال ۱۳۹۷ بوده است، یعنی روزی 2 تا 3 کشته. این در حالی است که جمعیت تهران، بیش از چهار برابر کرمان است اما فاصله تلفات جاده‌ای تنها ۲۱۴ نفر است با توجه به جمعیت موجود در استان، به نظر می‌رسد آمار تلفات در کرمان به شکل قابل توجهی در قیاس با سایر استان‌ها نگران کننده است.
بنا به اعلام معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي در سال ۱۳۹۶، هر مرگ‌و مير در سانحه تصادف چيزي حدود يک‌ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد مي‌کند.با محاسبه کشته‌های جاده‌ای سال ۱۳۹۷ در استان کرمان یعنی حادثه دیدگان در جاده‌های کرمان برابر با هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان هزینه برای کشور داشته‌اند.

این در حالی است که مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان بیان داشته که طبق برآوردهای کارشناسی جهت نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های ارتباطی استان کرمان به میزان ۳۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. یعنی یک چهارم هزینه تلفات ناشی از تصادفات در یک سال استان. مجهز نمودن راه به تجهیزات ایمنی و استاندارد سازی آن تاثیر فراوانی در کاهش تصادفات دارد. هنگامی که افراد در یک جاده استاندارد با علایم و تجهیزات مناسب رانندگی کنند با آرامش خاطر بیشتری مسیر را طی کرده و می‌تواند با سلامتی کامل به مقصد برسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=33471
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.