مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در فهرج

مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان فهرج تحت نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان و اداره کل دامپزشکی استان کرمان آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان کرمان، وی افزود: این بیماری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های تهدید کننده صنعت دامپروری است و از جمله علائم رایج این بیماری می‌توان به وجود زخم یا تاول در دهان، ریزش بزاق، زخم‌های بین سم، لنگش، تب، بی اشتهایی و … اشاره کرد.

بماندشتی تصریح کرد: در گوساله‌ها به واسطه حساسیت بالا آن‌ها نسبت به دام بالغ، هنگام بروز بیماری با تلفات بالا به دلیل ابتلای آن‌ها به فرم قلبی بیماری مواجه هستیم و گاهی شدت بیماری و سرعت ابتلای گوساله‌ها بقدری سریع است که دام بدون بروز علائم ظاهری بیماری، در اثر ابتلاء به فرم حاد قلبی تلف می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش انتقال و انتشار این بیماری انتقال به روش مستقیم یعنی تماس دام آلوده با دام حساس است و از جمله مهم‌ترین بیماری‌های مسری گاو‌ها است که موجب خسارت اقتصادی قابل توجهی می‌شود.

بماندشتی با اشاره به اینکه کنترل این بیماری بسیار مشکل است، ادامه داد: مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل این بیماری واکسیناسیون و به کارگیری اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای است به نحوی که از ورود ویروس در یک گله و یا جمعیت جلوگیری شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج تاکید کرد: خودداری از خرید و جلوگیری از ورود دام‌ها با منشا نامشخص به دامداری، گزارش موارد مشکوک بیماری در صورت مشاهده، جداسازی دام‌های بیمار و دام جدید خریداری شده از بقیه دام‌ها و از بین بردن لاشه دام مبتلا به تب برفکی از جمله راهکار‌ها و توصیه‌های دامپزشکی به دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25820
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.