پسته و خرما مشمول طرح بیمه پایه می‌شوند؟

آن‌طور که به نظر می‌رسد تاثیر خسارت و پیامدهای ناشی از خشکسالی شدید و تغییرات اقلیمی سال گذشته استان کرمان در بخش کشاورزی به قدری محسوس است که به‌تازگی رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان خبر از نابودی یک‌سومی تولید ناخالص داخلی استان در سال جاری داده است.

این درحالی است که اردیبهشت‌ماه امسال عباس سعیدی رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه تغییرات آب و هوایی هر سال خسارت‌های قابل توجهی به محصولات کشاورزی وارد می‌کند از کشاورزان استان خواسته بود باغ ها، مزارع و گلخانه‌هایشان را بیمه کنند.

سعیدی همچنین به کشاورزان توصیه کرده بود که نسبت به افزایش سطح پوشش بیمه‌ای خود اقدام کنند. به گفته او میزان خسارت به پسته استان کرمان بالاست و به همین دلیل به دنبال پرداخت صددرصدی غرامت بیمه کشاورزی به باغداران و تمدید وام کشاورزی هستیم. آن‌طور که سعیدی اعلام کرده بود جهاد کشاورزی درصدد است تا کشاورزانی که بیمه نبوده و نیز از آن استفاده نکرده‌‌اند را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی خواهد کرد.

حال پس از گذشت 9 ماه جلیل کاربخش، در نشست کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی با مسوولان ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان یکی از محل های جبران خسارت واردشده به محصولات پسته و خرما را ستاد بیمه محصولات کشاورزی عنوان می‌کند و می‌گوید، در سال گذشته برای نخستین بار حق بیمه پایه نیز از سوی بیمه‌شدگان پرداخت‌شده تا در صورت بروز خسارت بتوانند از این بیمه استفاده کنند.

به گفته این مقام مسوول، دیگر ستاد بیمه محصولات کشاورزی پرداخت خسارت از محل بیمه پایه را منوط به خسارت 70 درصدی به محصول بر اثر تنها یک عامل می داند و تغییرات آب و هوایی را مجموعه‌ای از عوامل قلمداد کرده و به همین میزان خسارت برآورد شده از نظر فعالان اقتصادی و ستاد بیمه متفاوت است.

رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان همچنین با اشاره به اینکه خسارت وارد شده به محصول پسته امسال بر اساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی 12 هزار میلیارد تومان است، می‌گوید: «این به معنای خسارت وارد شده به یک سوم تولید ناخالص داخلی استان است و باید بحث جبران این خسارت ها با جدیت پیگیری شود».

 او همچنین در نشست کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی با مسوولان ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان  پیشنهاد داده در فصل بررسی لایحه بودجه، موضوع جبران خسارت‌های واردشده به پسته و خرما در مجلس شورای اسلامی به صورت لایحه و یا در صحن علنی مطرح شود تا مسوولان بیمه بتوانند کمک‌های لازم را از دولت دریافت کنند.

از سوی دیگر سیدمهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این نشست اعلام کرده که بر اساس محاسبات ستاد بیمه، 220 میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی استان تعلق می گیرد و اگر خسارت لحاظ‌شده در بیمه پایه نیز در این موضوع لحاظ شود، 500 میلیارد تومان خسارت به محصولات استان پرداخت می‌شود.

به گفته او ستاد بیمه محصولات کشاورزی معتقد است، تغییرات آب و هوایی که منجر به خسارت واردشده به محصولات کشاورزی استان شده، مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار بوده نه‌تنها یک عامل و به همین دلیل بیمه پایه مشمول پرداخت خسارت‌های این بخش نخواهد شد.

آن‌طور که طبیب‌زاده گفته، در صورتی که سازمان هواشناسی، جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات پسته کشور گرمازدگی را به عنوان عامل مهم تاثیرگذار بر خسارت واردشده به محصولات کشاورزی به ویژه پسته و خرما تایید کنند بیمه پایه در پرداخت خسارت‌ها نیز شامل خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=22285
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.