فرماندار رفسنجان:


جشن ملی پسته در پنج نقطه رفسنجان برگزار می‌شود

فرماندار رفسنجان از برپایی هفتمین آیین جشن ملی پسته در پنج نقطه از شهرستان یعنی شهرهای جوادیه الهیه، صفائیه، کشکوئیه، کبوترخان و نیز خانه حاج‌آقا علی رفسنجان (بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان) در اواخر شهریورماه خبر داد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسین رضایی شامگاه ۱۱ مردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ثبت ملی پسته به نام رفسنجان به این دلیل است که از دیرباز این محصول ارزآور در رفسنجان تولید می‌شود. بخش عمده محصول پسته کشور در ۸۰ هزار هکتار باغ شهرستان رفسنجان تولید می‌شود.

 وی وجود درخت ۱۵۰۰ساله پسته و تعدادی درختان بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ساله پسته در رفسنجان را از دلایل دیگر این ثبت ملی دانست و افزود: عمده صادرات پسته نیز در این شهرستان است ضمن این‌که ارقام پسته به نام‌های اکبری، احمد آقایی، اوحدی و رضایی در کشور در ایام قدیم در رفسنجان تولید و به نام‌های افراد مؤثر در فراوری ارقام نام‌گذاری شده است.

 فرماندار رفسنجان بیان کرد: ثبت ملی پسته به نام رفسنجان با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان صورت‌گرفته است و دهم شهریور سال ۱۳۹۵ پسته رفسنجان ثبت ملی شد.

 وی با اشاره به اینکه امسال هفتمین سالروز ثبت ملی پسته به نام رفسنجان است و جشن متفاوتی نسبت به سال‌های قبل برگزار خواهد شد، ادامه داد: امسال ۷۰ هزار تن محصول پسته از درختان باغ‌های پسته در شهرستان رفسنجان برداشت خواهد شد و نوید خوبی برای زدودن برخی آسیب‌های اجتماعی و کاهش نرخ بیکاری، رشد سرمایه‌گذاری‌ها و اشتغال‌ها، رشد تولید و رونق اقتصادی، افزایش ازدواج و فرزندآوری و افزایش نرخ جمعیت خواهد بود.

 رضایی اظهار کرد: در روزهای ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹ و ۳۰ شهریورماه امسال قرار است به ترتیب در شهرهای جوادیه الهیه، صفائیه، کشکوئیه، کبوترخان و خانه حاج‌آقا علی جشن ملی پسته برگزار شود. از برنامه‌های جنبی این جشن‌ها نیز می‌توان به برپایی تورهای گردشگری، معرفی غذاهای سنتی با کاربرد مغز پسته، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و معرفی محصولات محلی اشاره کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107183
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.