مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان:


 نام ۶ اثر ناملموس کرمان در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: ۶ اثر ناملموس و میراث معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا،، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، سعید شاهرخی اظهار داشت: این آثار شامل آیین عاشوری استان کرمان، آیین احیای شب عاشورا طغرالجرد کوهبنان، غذای فسنجون پسته رفسنجان و انار، کشک‌مغز پسته و فن تهیه غذای پختو تهیه شده از گیاه هریشو رفسنجان و فن تهیه شیره خرما شهرستان‌های جنوبی کرمان می‌شود.

او با اشاره به اینکه این آثار در کنار ارزش فرهنگی‌شان می‌توانند موجب جذب گردشگران و بهره اقتصادی شهرستان‌های مختلف استان کرمان شوند افزود: مشارکت جوامع محلی و دستگاه‌های دولتی علاقه‌مند رسیدن به این هدف را آسان‌تر می‌کند.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان تصریح کرد: تمام تلاش همکاران ثبت آثار ناملموس اداره کل میراث‌فرهنگی در خصوص ثبت آثار ملی بر این است که اصالت و هویت تکنیک‌ها، روش‌های تهیه و آماده‌سازی این آثار موردتوجه قرار گیرد.

 شاهرخی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به تلاش‌هایی که در واحد معاونت میراث‌فرهنگی و ثبت آثار اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان انجام می‌شود از همکاران این واحد تشکر می‌کنم.

 کرمان با ۱۰ اثر ثبت جهانی، بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده است.

 ارگ بم (بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان)، روستای دستکند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به‌دست‌آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم‌آباد» در شهرستان بم، کاروان‌سراهای گنجعلی‌خانی کرمان و چاه کوران راور و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می‌روند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114415
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.