عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:


نرخ ناباروری استان کرمان؛ ۱۴ درصد است

یک استاد پزشکی اجتماعی با بیان اینکه شیوع ناباروری در استان کرمان بین ۱۲ تا ۱۴ درصد و مانند عدد متوسط دنیاست، گفت: در بحث جوانی جمعیت کارهای نکرده بسیاری وجود دارد و متاسفانه داریم زمان را تند از دست می‌دهیم.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، نوذر نخعی روز ۲۰ خردادماه در نشستی با موضوع جوانی جمعیت در اداره کل بیمه سلامت استان کرمان درباره ضرورت پرداختن به این مسئله اظهار کرد: براساس مطالعه‌ای که در زمینه سرعت پیرشدن کشورهای دنیا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰ صورت گرفته، کره جنوبی و ایران بیشترین سرعت پیر شدن جمعیت را دارند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این مشکل به دلیل کاهش جمعیت و برخی به دلیل تغییر ذهنیت‌ها و نگرش‌هاست، افزود: سیاست کاهش جمعیت در دهه ۶۰ شروع دستی بود اما ادامه آن با این سرعت کار درستی نبود.

نخعی بیان کرد: اکنون ۱۰ درصد کشور ما سالمند است و ۲۷ سال دیگر، ۳۱ درصد جمعیت سالمند خواهد بود؛ اکنون ژاپن بیشترین جمعیت سالمند را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه جوانی جمعیت باید از مسیر حمایت از خانواده محقق شود، گفت: اما حمایت از خانواده در قانون جوانی جمعیت غالبا در مسائل حمایتی دیده شده در حالی که باید به سمت بحث‌های نرم افزاری برویم زیرا کسانی که گفتند پول و امکانات بدهیم، جواب نگرفتند.

وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم برا حل مشکل کجا دست بگذاریم، تصریح کرد: آیا حمایت لازم از بیمه‌شدگان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زمان بارداری و زایمان صورت می‌گیرد؟ این مسائل در بارداری‌های بعدی موثر است.

نخعی بیان کرد: کرمان جزء چند استان اول کشور در تعداد تلفات جاده‌ای است که این مسئله نیز در کاهش جمعیت و از دست دادن جمعیت جوان و میانسال موثر است.

این استاد پزشکی اجتماعی با بیان اینکه در بحث سزارین هم، اوضاع استان کرمان خوب نیست، افزود: همه مسائلی که در این زمینه‌ها دخیل است، متولیِ تعریف شده دارد و به عنوان مثال متولی رضایت از زایشگاه و یا متولی کاهش حوادث ترافیکی مشخص است.

وی با تاکید بر رفع  دغدغه مادران شاغل بیان کرد: اگر این افراد حمایت شوند قطعا فرزند بعدی را خواهند آورد.

نخعی با تاکید بر کار فرهنگی و لزوم تغییر نگرش‌ها در بحث فرزندآوری گفت: در قرارگاه جوانی جمعیت ۱۹ اداره مسئولیت دارند و باید مطالبه‌گری شود که چه کاری انجام داده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مداخله در امر ترویج فرزندآور، مداخله انسانی است، تا پزشکی و نباید مانند قدیم با مردم رفتار کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شیوع ناباروری در استان کرمان بین ۱۲ تا ۱۴ درصد و مانند عدد متوسط دنیاست، اظهار کرد: در بحث جوانی جمعیت کارهای نکرده بسیاری وجود دارد و متاسفانه داریم زمان را تند از دست می دهیم و از سوی دیگر سرعت کار کردن ما آهسته است.

نخعی با بیان اینکه باید دنبال نسخه‌های عملیاتی، زودبازده و قابل اجرا در استان کرمان باشیم، عنوان کرد: یکی از راه‌های تشویق فرزندآوری این است شکوه مادری را در جامعه ترویج کنیم؛ مسئله دیگر آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان برای داشتن زندگی مشترک موفق است زیرا اطلاعات جوانان ما پایین است.

وی با اشاره به ناکارآمدی فرهنگ غربی و ارتباطات قبل از ازدواج تصریح کرد: خود غربی‌ها که این مسائل را باب کردند، موفق نبوده و ۵۲ درصد ازدواج جوانان آنها ناموفق است.

این استاد پزشکی اجتماعی با بیان اینکه در جامعه شناسی ایران رودربایستی داریم و خودمان را نشان نمی‌دهیم، گفت: نسخه غربی در کشور ما جواب نمی دهد؛ ضمن اینکه مسله اصلی در خواستگاری، خودآگاهی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105258
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.