معاون سلامت بهزیستی کشور:


بیشترین تماس با اورژانس اجتماعی در کشور درباره کودک، سالمند و معلول آزاری است

 معاون سلامت بهزیستی کشور گفت: بیشترین تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در سراسر کشور مرتبط با موضوعات کودک، سالمند و معلول آزاری، اختلاف‌های حاد خانوادگی و همسرآزاری است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در برخی از استان‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد تماس‌هایی که با اورژانس اجتماعی برقرار می‌شود، غیرمرتبط هستند و سبب هدررفت وقت کارشناسان پاسخگو می‌شود.

 مهری سادات موسوی گفت: با وجود حجم بالای تماس‌های غیرمرتبط، کارشناسان مراکز اورژانس اجتماعی در حد امکان پاسخگو هستند و راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند.

او خواستار همکاری سایر نهادها و ارگان‌ها به‌ویژه رسانه‌ها به‌منظور افزایش سطح آگاهی و دانش مردم با این حوزه مهم شد.

 موسوی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۷۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی در سراسر کشور برقرار شد، افزود: بیشترین تماس‌هایی که با اورژانس اجتماعی در سراسر کشور مرتبط با موضوعات کودک، سالمند و معلول آزاری، اختلاف‌های حاد خانوادگی و همسرآزاری است.

 معاون سلامت بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تماس‌های مذکور در حوزه‌های مختلف اجتماعی از جمله انواع خشونت‌ها، کودک‌آزاری و افکار خودکشی بوده است، گفت: ۲۹ درصد این تماس‌ها در ارتباط با کودک‌آزاری، ۲۴ درصد در خصوص اختلافات حاد خانوادگی و ۱۵ درصد شامل همسرآزاری بوده است.

 او در ادامه به نقش مهم اورژانس اجتماعی در پاسخگویی شبانه‌روزی به مشکلات مردم اشاره و بیان کرد: خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی با پاسخگویی شبانه‌روزی، در محدودشدن بیشتر آسیب‌های اجتماعی و پوشش ۲۴ ساعته آسیب‌دیدگان نقش بسیار مهم و قابل‌توجهی ایفا می‌کند.

 معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: امدادرسانی و اقدامات فوریتی از جمله وظایف اورژانس اجتماعی است که در صورت عدم مداخله، خطر رسیدن به مرحله بحران وجود دارد.

 او با اشاره به نبود اعتبارات کافی به‌منظور نوسازی خودروهای اورژانس اجتماعی و خرید ناوگان‌های جدید گفت: عمر بالای ۱۶ سال خودروهای مذکور یک چالش جدی برای سازمان بهزیستی است.

 راه‌اندازی آزمایشی اورژانس اجتماعی موتوری در کلان‌شهرها

 موسوی همچنین از راه‌اندازی آزمایشی اورژانس موتوری در کلان‌شهرها خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پایان سال جاری این اقدام به‌صورت آزمایشی از استان تهران آغاز خواهد شد.

 او اجرای این طرح را منجر به بهبود ارتباط صوتی و تصویری و ثبت اطلاعات موردنیاز در هنگام خدمات‌رسانی اورژانس اجتماعی عنوان و بیان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت بی‌سیم در این بخش بسیار مهم است و نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش عملکرد کارشناسان و ارائه خدمات مؤثرتر دارد.

 این مسئول سازمان بهزیستی کشور به ویژگی‌های پیشرفته بی‌سیم‌های مورداستفاده در این حوزه اشاره کرد که قابلیت برقراری ارتباطات مختلف مراکز، ارتباط استانی و حتی در سطح ملی را دارا هستند.

 به گفته موسوی تجهیز برخی مراکز اورژانس اجتماعی به بی‌سیم از سال گذشته آغاز شده است که با انجام کار آزمایشی، اشکالات احتمالی نیز شناسایی و احصا شده است.

 او راه‌اندازی و ایجاد تجهیزات بی‌سیم در مراکز اورژانس را در راستای تسهیل خدمات بهزیستی عنوان و بیان کرد: ارسال درست و سریع اطلاعات و همچنین افزایش دقت، سرعت و سهولت کار کارشناسان از جمله مزایای تجهیز مراکز مذکور به بی‌سیم‌های ویژه است.

 فعالیت ۳۷۰ مرکز اورژانس در کشور

 معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی به شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر اختصاص می‌یابد بااین‌وجود در صورت وجود زیرساخت‌های لازم، راه‌اندازی این مراکز در سایر شهرستان‌ها نیز امکان‌پذیر است.

 او همچنین از فعالیت بیش از ۳۷۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور خبر داد و گفت: توسعه این نوع مراکز به تصویب تشکیلات اورژانس اجتماعی منوط است چرا که بخش عمده مراکز مذکور وابسته و متکی به نیروی انسانی است.

 معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر لزوم ارتباط و تعامل میان دستگاه‌ها برای ساماندهی حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: گسترده بودن علل ایجاد آسیب‌ها نشان می‌دهد که سازمان بهزیستی برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی نیازمند افزایش همکاری‌ها و تعاملات بین دستگاه‌های مختلف باشد.

 او ادامه داد: یکی از معضلات اجتماعی مهم در حال حاضر کشور سالمندی و اجرای طرح جوانی جمعیت است که باید بادقت و حساسیت بیشتری مورد بررسی و چاره‌اندیشی قرار گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=111750
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.